facturen 2006
Thread poster: Vanders
Vanders
Vanders  Identity Verified
Belgium
Local time: 01:58
English to Dutch
+ ...
Nov 29, 2006

Hallo

Versturen jullie de facturen voor de jobs die je voltooide in 2006 allemaal voor het einde van het jaar?

Bedankt

Nathalie Vanderstraeten


 
Margreet Logmans (X)
Margreet Logmans (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:58
English to Dutch
+ ...
Altijd zo snel mogelijk na afronden van het werk Nov 29, 2006

Hallo Nathalie,

ik stuur mijn facturen altijd direct na het afronden van een opdracht. Vaak zelfs tegelijk met het voltooide werk (ik factureer meestal per e-mail).
Ik vermoed dat je dit vraagt om dat je facturen die je in december stuurt waarschijnlijk pas in januari betaald krijgt, en dan moet je even wat belastingtechnische zaken uitpuzzelen.
Maar ik vind het prettig om mijn zaken in één keer af te ronden en dan weer mijn handen vrij te hebben voor een volgende opd
... See more
Hallo Nathalie,

ik stuur mijn facturen altijd direct na het afronden van een opdracht. Vaak zelfs tegelijk met het voltooide werk (ik factureer meestal per e-mail).
Ik vermoed dat je dit vraagt om dat je facturen die je in december stuurt waarschijnlijk pas in januari betaald krijgt, en dan moet je even wat belastingtechnische zaken uitpuzzelen.
Maar ik vind het prettig om mijn zaken in één keer af te ronden en dan weer mijn handen vrij te hebben voor een volgende opdracht. Belastingtechnisch gepuzzel zal er altijd wel zijn, daar kan ik mee leven.

Groeten,
Margreet
Collapse


 
Stephanie Wloch
Stephanie Wloch  Identity Verified
Germany
Local time: 01:58
Member (2003)
Dutch to German
tijdstip factureren in Belgie Nov 29, 2006

Hallo Nathalie,
ik was al een tijde bij de belastingdienst.nl aan het rondkijken toen ik zag, dat je in Belgie woont.
Wellicht een idee voor de volgende keer in de titel iets nauwkeuriger te zijn? Ook om de juiste mensen aan te trekken.
Maar nu ik er toch ben. Voor Nederland geldt:
"Factuur moet u uitreiken vóór de 15de dag na de maand waarin u de levering of de dienst heeft verricht. (..) ... See more
Hallo Nathalie,
ik was al een tijde bij de belastingdienst.nl aan het rondkijken toen ik zag, dat je in Belgie woont.
Wellicht een idee voor de volgende keer in de titel iets nauwkeuriger te zijn? Ook om de juiste mensen aan te trekken.
Maar nu ik er toch ben. Voor Nederland geldt:
"Factuur moet u uitreiken vóór de 15de dag na de maand waarin u de levering of de dienst heeft verricht. (..)
Groetjes Steffi
Collapse


 
Vanders
Vanders  Identity Verified
Belgium
Local time: 01:58
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Bedankt Nov 29, 2006

Ik vraag dit vooral om te weten of het aan te raden is de facturen voor de jobs die ik in december voltooi, nog voor het einde van het jaar te versturen. Beter wel natuurlijk.
Bedankt voor jullie antwoorden, Margreet en Steffi!

Nathalie


 
Anne Lee
Anne Lee  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 00:58
Member (2003)
Dutch to English
+ ...
factureren binnen 2 dagen Nov 29, 2006

Dag Nathalie,

Ja, het lijkt een beetje een vreemde vraag want ofwel voer je weinig opdrachten uit, en dan wil je zo snel mogelijk betaald worden, ofwel voer je heel wat opdrachten uit, en dan moet je zo snel mogelijk factureren om de draad niet te verliezen van het werk dat je uitvoerde.
Lange tijd geleden vertaalde ik deeltijds en soms factureerde ik pas enkele weken nadat ik mijn werk opleverde. Nu besef ik hoe onprofessioneel dat moet geleken hebben. Opdrachtgevers moeten
... See more
Dag Nathalie,

Ja, het lijkt een beetje een vreemde vraag want ofwel voer je weinig opdrachten uit, en dan wil je zo snel mogelijk betaald worden, ofwel voer je heel wat opdrachten uit, en dan moet je zo snel mogelijk factureren om de draad niet te verliezen van het werk dat je uitvoerde.
Lange tijd geleden vertaalde ik deeltijds en soms factureerde ik pas enkele weken nadat ik mijn werk opleverde. Nu besef ik hoe onprofessioneel dat moet geleken hebben. Opdrachtgevers moeten immers ook meteen hun rekening kunnen opmaken en dan weten ze ook graag waar ze aan toe zijn. Ik stuur mijn factuur soms tezamen met de opdracht ofwel een dag later, wanneer ik zeker weet dat er geen problemen zijn met de opdracht.
Tegenwoordig heb ik het zo druk dat ik soms wel twee dagen wacht maar nooit langer. Anders loop ik het risico van een opdracht te vergeten, want ik heb het vreselijk druk. Ook te druk om me bezig te houden met mijn boekhouding, maar zolang ik facturen blijf uitsturen kan ik ook rekenen op een regelmatige stroom van inkomst, telkens ongeveer 30 dagen na oplevering. Inderdaad best van te factureren voor het jaareinde, vooral omdat agentschappen vaak 30 dagen betalen na het einde van de maand en tegen het einde van januari moet je wellicht een hoop kerstgeschenken afbetalen ...
Collapse


 
Vanders
Vanders  Identity Verified
Belgium
Local time: 01:58
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
een vage vraagsteller bedankt jullie Nov 30, 2006

Tja, het kan zijn dat je het een vreemde vraag vindt. Ik verstuur mijn facturen niet steeds onmiddellijk na het voltooien van de opdracht. Waarom niet? Wel, soms omdat ik het te druk heb (nu zal je zeggen: een factuur opstellen is toch niet veel werk, je hebt gelijk!). Ik houd wel alles heel goed bij. Een andere en belangrijkere reden: sommige klanten bezorgen me heel regelmatig opdrachten (dat zal bij jullie ook wel zo zijn, daar ) en dan stuur ik één factuur voor een aantal opdrachten. Daaro... See more
Tja, het kan zijn dat je het een vreemde vraag vindt. Ik verstuur mijn facturen niet steeds onmiddellijk na het voltooien van de opdracht. Waarom niet? Wel, soms omdat ik het te druk heb (nu zal je zeggen: een factuur opstellen is toch niet veel werk, je hebt gelijk!). Ik houd wel alles heel goed bij. Een andere en belangrijkere reden: sommige klanten bezorgen me heel regelmatig opdrachten (dat zal bij jullie ook wel zo zijn, daar ) en dan stuur ik één factuur voor een aantal opdrachten. Daarom stelde ik eigenlijk ook mijn vraag: ik weet dat ik in december van bepaalde klanten een opdracht zal krijgen en begin januari opnieuw. Dan vroeg ik me af: maak ik hier een factuur die de opdrachten groepeert of maak ik voor elke opdracht een aparte factuur? Verder stelde ik mijn vraag ook om te weten wat ik doe met opdrachten die ik afwerk de laatste week van december. Stuur ik dan onmiddellijk een factuur (aan te raden natuurlijk, ik weet het) of doen sommigen dat dan gewoon in januari?
Ik weet het: mijn vraag was te algemeen en te vaag!
Uit jullie antwoorden leid ik af dat jullie denken dat ik al mijn facturen opspaar, stel je voor
Alvast bedankt voor de reacties. Opvallend: alleen vrouwen reageren. Mannen denken warschijnlijk "Op zo'n vraag antwoord ik niet." Vrouwen denken misschien: "Meisje toch, wees verstandig en verstuur je facturen zo snel mogelijk"...

Groetjes

Nathalie
Collapse


 
Zsanett Rozendaal-Pandur
Zsanett Rozendaal-Pandur  Identity Verified
Hungary
Local time: 01:58
Dutch to Hungarian
+ ...
per maand Nov 30, 2006

Wat is er zo raar aan opsparen? Ik werk voornamelijk met vertaalbureaus en die willen altijd 1 factuur per maand, en ze betalen ook 1 keer per maand. Lijkt me handiger dan de hele tijd bezig zijn met overmaken. Ik stuur mijn laatste factuur van het jaar eind december (ik werk meestal toch niet meer rond die tijd.)
Er zijn trouwens ook bureaus die hier ook expliciet om vragen, voor hun eigen administratie.

Naar privaatklanten stuur ik de factuur wel met de opdracht mee.
... See more
Wat is er zo raar aan opsparen? Ik werk voornamelijk met vertaalbureaus en die willen altijd 1 factuur per maand, en ze betalen ook 1 keer per maand. Lijkt me handiger dan de hele tijd bezig zijn met overmaken. Ik stuur mijn laatste factuur van het jaar eind december (ik werk meestal toch niet meer rond die tijd.)
Er zijn trouwens ook bureaus die hier ook expliciet om vragen, voor hun eigen administratie.

Naar privaatklanten stuur ik de factuur wel met de opdracht mee.

Ik gebruik Translation Office, dan kan het niet gebeuren dat ik een opdracht vergeet, zelfs als het er veel zijn tegelijkertijd. Zeer aan te raden software.

Succes!
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 01:58
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Klachtenregeling Nov 30, 2006

Ik verstuur mijn facturen altijd "onmiddellijk". Dat betekent in een drukke periode met opdrachten met moeilijk inschatbare lengte wel eens dat je twee of drie keer per dag naar de (hier in Nederland) rode brievenbus loopt, maar dat doe ik liever dan het overzicht verliezen. Inderdaad, ik doe ze allemaal per traditionele post, want ik heb geen pdf-maak-programma of soortgelijke mogelijkheid die elektronisch facturen voor de Nederlandse wetgever acceptabel maakt.
Maar wat voor mij ook belan
... See more
Ik verstuur mijn facturen altijd "onmiddellijk". Dat betekent in een drukke periode met opdrachten met moeilijk inschatbare lengte wel eens dat je twee of drie keer per dag naar de (hier in Nederland) rode brievenbus loopt, maar dat doe ik liever dan het overzicht verliezen. Inderdaad, ik doe ze allemaal per traditionele post, want ik heb geen pdf-maak-programma of soortgelijke mogelijkheid die elektronisch facturen voor de Nederlandse wetgever acceptabel maakt.
Maar wat voor mij ook belangrijk is: ik vermeld op mijn factuur altijd dat de klant binnen 8 dagen bezwaren kan maken. Dat geeft je een handvat om wanbetaling vanwege onterecht vermeend kwaliteitstekort te bestrijden. Evenwel staat dat natuurlijk ook in je leveringsvoorwaarden, en je kunt het ook bij de levering per e-mail meedelen.
Ik vermoed dat jouw vraag verband houdt met de fiscus. Immers, alle facturen tussen 1 januari tot en met 31 december 2006 gelden voor de fiscus (hier in Nederland) als inkomsten, maar daar staat tegenover dat de fiscus in de januari-schatting ook altijd vraagt hoeveel werk er op de jaarovergang onderhanden was. Verder is het voor de klant juist weer een klein fiscaal nadeel als je de factuur in januari 2007 stuurt in plaats van in december 2006
Voor mij geldt verder nog dat ik een grote klant heb die juist graag voor ieder project of deelproject dat hij een onderscheidelijk projectnummer geeft een afzonderlijke factuur heeft, omdat hij mijn telling gebruikt bij zijn facturering aan zijn klant.
Wat betreft klanten die vragen om verzamelfacturen. Klanten die mij zoiets vragen, doe ik eruit. Het besluit om kleine facturen afzonderlijk of gezamenlijk te betalen ligt volledig bij hem / haar en daarmee ook het bijbehorende administratieve werk.

Nee, ik zou je adviseren ieder project afzonderlijk te facturen en deze factuur onmiddellijk te versturen. De klant heeft dan de keus onmiddellijk contact op te nemen zodat verschil van inzicht kan worden bijgelegd of vergissingen kunnen worden rechtgezet.
Collapse


 
Vanders
Vanders  Identity Verified
Belgium
Local time: 01:58
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Bedankt Dec 4, 2006

Henk (en de anderen nog 's): bedankt voor de interessante antwoorden. Als ik nog 's een vraag stel, zal ik specifieker zijn.

Groetjes

Nathalie


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 00:58
Flemish to English
+ ...
Belgische toestanden.... Dec 5, 2006

Als ik het mij nog herinner: Uit een cursus handel van een tiental jaar terug van "een straffe gast" die in de expeditie in de Antwerpse haven zat:

"In België is een factuur haalbaar, tenzij je de bewijslast omkeerd". Een gewone brief, die je niet wil ontvangen, heb je nooit ontvangen. Een aangetekende kan je laten terugsturen. Een fax is geen bewijsstuk voor de rechtbank, want niet authentiek. Email en .pdf-files zijn dan ook niet, want ze zijn voor de rechtbank geen authentiek
... See more
Als ik het mij nog herinner: Uit een cursus handel van een tiental jaar terug van "een straffe gast" die in de expeditie in de Antwerpse haven zat:

"In België is een factuur haalbaar, tenzij je de bewijslast omkeerd". Een gewone brief, die je niet wil ontvangen, heb je nooit ontvangen. Een aangetekende kan je laten terugsturen. Een fax is geen bewijsstuk voor de rechtbank, want niet authentiek. Email en .pdf-files zijn dan ook niet, want ze zijn voor de rechtbank geen authentiek document.
(het kan wel zijn dat de wetgeving ondertussen gewijzigd is).

Dat wil in concreto zeggen, dat als je klanten in België wonen, je eigenlijk je betaling aan hun deur moet afhalen,tenzij je expliciet op je factuur vermeld dat ie draagbaar is.

Je stuurt altijd best facturen direct na afwerking vertaling per aangetekende brief met bewijs van ontvangst (A/R) heet dat op. Dan kan men nooit zeggen dat de factuur niet werd ontvangen. Dat is duurder, maar efficiënter en fiscaal aftrekbaar. Men kan nooit zeggen dat je de brief niet hebt verstuurd, want men moet eerst voor ontvangst tekenen op een ontvangstbewijs. Dat bewijs krijg jij in je bus. Kan van pas komen bij dagvaarding wegens wanbetaling.



[Edited at 2006-12-05 18:58]
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


facturen 2006






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »