tidal forces

Romanian translation: forţe mareice

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tidal forces
Romanian translation:forţe mareice
Entered by: Cristina Butas

08:33 Jan 13, 2009
English to Romanian translations [PRO]
Science - Astronomy & Space
English term or phrase: tidal forces
E un termen de care m-am tot ciocnit... Folosit tot în astronomie, în descrierea interacţiunii dintre corpuri. Să fie "forţe mareice" ? Sau există altă formulare mai bună în română ?
Mulţumesc !
Ioana Daia
Romania
for'e mareice
Explanation:
vad ca este folosit termenul

Marte - Sateliti
Deoarece Phobos orbiteaza pe Marte mai repede decat se roteste planeta, fortele mareice ii scad raza orbitei. Candva in viitor, cand se va fi apropiat ...
marte.eusence.com/sateliti.php - 12k - În Cache - Pagini similare

--------------------------------------------------
Note added at 1 zi4 ore (2009-01-14 13:30:40 GMT)
--------------------------------------------------

linkul este urmatorul: http://marte.eusence.com/sateliti.php
Selected response from:

Simona Hagiu
Romania
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +11for'e mareice
Simona Hagiu
5forţă gravitaţională
Cornelia Serban
Summary of reference entries provided
Tidal Forces
Cornelia Serban

  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +11
for'e mareice


Explanation:
vad ca este folosit termenul

Marte - Sateliti
Deoarece Phobos orbiteaza pe Marte mai repede decat se roteste planeta, fortele mareice ii scad raza orbitei. Candva in viitor, cand se va fi apropiat ...
marte.eusence.com/sateliti.php - 12k - În Cache - Pagini similare

--------------------------------------------------
Note added at 1 zi4 ore (2009-01-14 13:30:40 GMT)
--------------------------------------------------

linkul este urmatorul: http://marte.eusence.com/sateliti.php

Simona Hagiu
Romania
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Nu reuşesc să văd linkul. Aţi putea posta adresa completă ?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sanda Vladescu (X)
1 min
  -> Multumesc, sanda

agree  lucca
13 mins
  -> Multumesc, Lucian

agree  Cornelia Serban: http://en.wikipedia.org/wiki/Tidal_force
28 mins
  -> Multumesc, Cornelia

agree  anamaria bulgariu
34 mins
  -> Multumesc, Anamaria

agree  Ştefania Iordan
39 mins
  -> Multumesc, Stefania

agree  RODICA CIOBANU
51 mins
  -> Multumesc, Rodica

agree  cristina48
54 mins
  -> Multumesc, Cristina

agree  Cristina Butas
1 hr
  -> Multumesc, Cristina

agree  Denise Idel
4 hrs
  -> Multumesc, Denise

agree  Elena Bucuresteanu
10 hrs
  -> Multumesc

agree  MMUK (X)
12 hrs
  -> Multumesc, Mirela

1 day 2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
forţă gravitaţională


Explanation:
În cazul găurilor negre, tidal forces înseamnă forţă gravitaţională.

http://www.crystalinks.com/black_holes.html

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2009-01-14 10:47:31 GMT)
--------------------------------------------------

forţa responsabilă de fenomenul de "spaghetificare"

--------------------------------------------------
Note added at 1 day10 hrs (2009-01-14 18:59:56 GMT)
--------------------------------------------------

Fiindcă în cazul găurilor negre nu e nicio maree :)

--------------------------------------------------
Note added at 1 day13 hrs (2009-01-14 22:16:16 GMT)
--------------------------------------------------

Ştim că mareele sunt mişcări periodice de flux/reflux a nivelului mării datorate atracţiei gravitaţionale a lunii şi a soarelui. În cazul găurilor negre, neexistând apă şi deci nici maree, sintagma "forţă mareică" e mai degrabă o metaforă.

Cornelia Serban
Canada
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 3
Notes to answerer
Asker: Nu mi-e foarte clar de ce ar fi diferit în cazul găurilor negre. Am citit ambele texte... E un efect al forţei gravitaţionale şi mi se pare valabil şi pentru găurile negre. Bine, cred că se poate folosi forţă gravitaţională, deşi ar fi o generalizare.

Asker: Da... De asta am avut de la început ezitări cu forţa mareică, singura (mea) problemă fiind că am tot întâlnit expresia folosită pentru a descrie unul din fenomenele din interacţiunea gravitaţională a corpurilor cosmice, cu efectele ştiute - modificări de formă, orbită, tidal locking... Nu caut echivalentul strict în cazul găurilor negre. Şi e clar că termenul englezesc povesteşte mai mult decât că e vorba de gravitaţie. Mai mult decât o metaforă, ar putea fi vorba despre o generalizare a termenului folosit iniţial pentru a descrie interacţiunea Lună-Pământ pentru toate celelalte corpuri care nu au oceane. Mă mai gândesc...





Reference comments


12 hrs
Reference: Tidal Forces

Reference information:
tidal forces = The gravitational pull on planetary objects from nearby planets and moons. When the tidal forces of a planet and several moons are focused on certain moons, particularly if the orbits of the various objects bring them into alignment on a repeated basis, the tidal forces can generate a tremendous amount of energy within the moon. The intense volcanic activity of Io is the result of the interaction of such tidal forces.

http://www.horizonenergycorp.com/hpo/solarsystem/glossary.ht...

tid·al forces, noun:
Gravitational forces that squeeze objects in some directions and stretch them in others, as a result of the fact that different parts of the object see the source of the gravity at slightly different directions or distances. Tidal gravity produced by the Moon is responsible for the tides on Earth's oceans. This effect takes place when you fall into a black hole. Click here to see a picture of this

http://library.thinkquest.org/10148/glossary.shtml

Cornelia Serban
Canada
Works in field
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 3




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search