PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

good practice activity

Dutch translation: maatschappelijk betrokken/verantwoorde activiteiten

12:55 Sep 7, 2010
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Mining & Minerals / Gems / human rights, development, extractive industries
English term or phrase: good practice activity
Voor gids over good practices in large scale mining projects. De auteur maakt onderscheid tussen 'activities' en 'good practice activities to engage communities'.

Heeft iemand suggesties?
Ellen-Rose (X)
Netherlands
Dutch translation:maatschappelijk betrokken/verantwoorde activiteiten
Explanation:
Als ik het allemaal zo lees, doet het mij aan MVO-praktijken denken.
Misschien kun je daar iets mee, ook al is het geen directe vertaling?
Selected response from:

Nellie Voss
Netherlands
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3maatschappelijk betrokken/verantwoorde activiteiten
Nellie Voss
3goede-praktijkactiviteit
Jack den Haan
3activiteiten op basis van 'good practices'
Max Nuijens
3activiteiten waarbij de lokale bevolking betrokken wordt
Willemijn Biemond


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
activiteiten waarbij de lokale bevolking betrokken wordt


Explanation:
Ik zou wat meer context moeten hebben om hier zeker van te zijn.
Het lijkt erop dat 'good activities' duidt op sociale betrokkenheid (misschien ook milieuvriendelijkheid?). Dus projecten die de lokale bevolking niet uitsluiten, maar ervoor zorgen dat ook zij economisch profijt hebben van de werkzaamheden.

Willemijn Biemond
Netherlands
Meets criteria
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Het gaat om de term 'good practices', waarmee ze duidelijk willen maken dat het gaat om activiteiten uit de mijnbouwpraktijk die algemeen geaccepteerd zijn als een betere manier van omgaan met de lokale bevolking.


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
activiteiten op basis van 'good practices'


Explanation:
Stijlkeuze bepaalt ook deels de manier waarop je dit vertaalt. Omdat good practices echt een managementterm is, is het een mogelijkheid om het onvertaald te laten. Dat ligt dus aan het soort publicatie en het soort lezerspubliek. De good practices kunnen hier naar een hele reeks specifieke uitgangspunten en doelstellingen verwijzen, en een Nederlandse vertaling kan verwarring doen ontstaan. Overnemen van de Engelse term lijkt me in dit geval verdedigbaar.


Good operating practice

Good operating practice is a strategic management term. More specific uses of the term include good agricultural practices, good manufacturing practice, good laboratory practice, good clinical practice and good distribution practice.
Because of the use of best-practice as a buzzword, some people are asking if a better term could be found. This could be something such as “better practices”, or “current thinking”.
The thinking is along these lines. The term “best practices” has implications of finality, obedience, authority, and universality. "Best practices" implies that some source has the final answer to a matter in dispute or disarray. The matter is closed, decided, set and resolved. The term "better practices" seems to seek better ways, which may even lead to tweaking the suggested practice to make it even better. It suggests that all of us together can come up with something better than any one of us can arrive at individually, and places authority in the community. The term may imply that the better practice is not universal, but depends on the specific situation.
http://en.wikipedia.org/wiki/Best_practice_exchange

Max Nuijens
Belarus
Meets criteria
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Voor een andere doelgroep had ik het ook onvertaald gelaten, maar in dit geval (inheemse bevolking van Suriname) lijkt mij dat geen goed idee.


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
goede-praktijkactiviteit


Explanation:
Als je op de site van IATE ( http://iate.europa.eu ) kijkt, blijkt dat voor allerlei sectoren 'good practices' zijn gedefinieerd. 'Good practice' wordt daarbij gewoon letterlijk vertaald als 'goed xxx praktijk'. Voor de mijnbouw is (nog?) niets te vinden, maar het ligt m.i. voor de hand daarbij aan te sluiten met zoiets als 'goede mijnbouwpraktijk'. In jouw context is 'goede-praktijkactiviteit' dan wellicht een mogelijkheid.

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-09-07 16:49:34 GMT)
--------------------------------------------------

@Ellen-Rose: In het Engels klinkt het ook een beetje vreemd, maar refereert het duidelijk aan het 'good practice' idee. 'Richtlijnactiviteit' is misschien ook een mogelijkheid, maar daarbij valt dat 'good practice' idee een beetje buiten de boot.

Jack den Haan
Netherlands
Meets criteria
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 11
Notes to answerer
Asker: Bedankt voor de tip. Goede praktijkactiviteit klinkt een beetje vreemd, maar misschien is het een kwestie van gewenning/introductie van een nieuwe term? Ik zie in die lijst van IATE ook dat ze 'richtlijn' gebruiken. Zou "Richtlijnactiviteit om gemeenschappen te betrekken" ook iets kunnen zij?


20 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
maatschappelijk betrokken/verantwoorde activiteiten


Explanation:
Als ik het allemaal zo lees, doet het mij aan MVO-praktijken denken.
Misschien kun je daar iets mee, ook al is het geen directe vertaling?

Nellie Voss
Netherlands
Meets criteria
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 3
Notes to answerer
Asker: Beste Nellie, zoals hierboven gezegd vind ik jouw suggestie in dit geval het beste. Veel dank!





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search