bait-and-switch

Dutch translation: lokprijzen hanteren

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bait-and-switch
Dutch translation:lokprijzen hanteren
Entered by: Laurent Slowack

20:59 Oct 10, 2013
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Marketing / Market Research
English term or phrase: bait-and-switch
Kind of a sales technique in a non-formal context of a movie.
Laurent Slowack
lokprijzen hanteren
Explanation:
Iets met lokprijzen of lokkertje.
Selected response from:

Gerard de Noord
France
Grading comment
Eerst en juist. Met dank.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1'bait and switch'/lokken en omwisselen
Lianne van de Ven
3 +2lokprijzen hanteren
Gerard de Noord
Summary of reference entries provided
Lokkertjes
Maart3n

  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
lokprijzen hanteren


Explanation:
Iets met lokprijzen of lokkertje.

Gerard de Noord
France
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 35
Grading comment
Eerst en juist. Met dank.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  freekfluweel: Det är sant: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lockpris
14 hrs

agree  Barend van Zadelhoff: lokken/misleiden met valse lage prijzen / voordelige nepprijzen http://tinyurl.com/kgq6dy6 / valse lokprijzen / inluisprijzen hanteren ? Zie ook: http://tinyurl.com/l3oz985
1 day 18 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
'bait and switch'/lokken en omwisselen


Explanation:
Dit wordt dikwijls onvertaald gelaten en nader omschreven:
"producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden en vervolgens weigeren het aangeboden artikel aan de consument te tonen, weigeren een bestelling op te nemen of het product binnen een redelijke termijn te leveren, of een exemplaar van het artikel met gebreken tonen, met de bedoeling een ander product aan te prijzen ("bait and switch")."
From: http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=4024

Het gaat om "punt 6" van bijlage 1 van de lijst van 31 verboden handelspraktijken. Punt 5 verwijst naar het gebruik van lokkertjes.

Er wordt ook gesproken van 'bait and switch'-praktijken.
CBR jaarboek 2005-2006 - Vlaams, daar hebben ze het over 'lokvogelpraktijken' en bovengenoemde.

Op de zwarte lijst:
"Lokken en omwisselen"
Lokken en omwisselen

Producten tegen een genoemde prijs te koop aanbieden en vervolgens:
a) weigeren het aangeboden artikel aan de consument te tonen,
of
b) weigeren een bestelling op te nemen of het product binnen een redelijke termijn te leveren, of
c) een exemplaar van het artikel met gebreken tonen,
met de bedoeling een ander product aan te prijzen.
http://www.isitfair.eu/blacklist_nl.html

Punt 5 betreffende de lokkertjes en punt 6 betreffende „bait and switch”, dat handelaren verbiedt gebruik te maken van bijzonder aantrekkelijke aanbiedingen van producten en diensten om consumenten naar hun website of winkel te lokken, of om hun een ander product te verkopen. Deze bepaling is bijvoorbeeld gebruikt om in de sector van het luchtvervoer te voorkomen dat maatschappijen reclame maken met voorwaarden die zij slechts voor een onredelijk klein aantal consumenten kunnen garanderen, waarbij rekening wordt gehouden met de schaal waarop reclame wordt gemaakt.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:20...

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2013-10-11 02:03:16 GMT)
--------------------------------------------------

En dan heb je dit nog, natuurlijk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bait-and-switch

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Michel de Ruyter
2 hrs




Reference comments


1 day 12 hrs
Reference: Lokkertjes

Reference information:
Advertising products that are not available.


    Reference: http://www.consuwijzer.nl/thema/fraude-oplichting-en-oneerli...
Maart3n
Ukraine
Native speaker of: Dutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search