vasque d'eau résiduelle

Dutch translation: modderpoel

10:38 Jun 21, 2010
French to Dutch translations [PRO]
Zoology
French term or phrase: vasque d'eau résiduelle
Context:
Sur le layon A des fèces et des empreintes de Tapir ont aussi été relevées dans une vasque d'eau résiduelle.

Het gaat om onderzoek naar grote diersoorten in een tropisch regenwoud. Er zijn dus uitwerpselen en afdrukken van een tapir gevonden, in een 'vasque d'eau résiduelle' maar ik snap niet goed wat dat is. Bedankt alvast voor de hulp.
Willemijn Biemond
Netherlands
Dutch translation:modderpoel
Explanation:
Als een poel opdroogt, dan wordt het een modderpoel. Dat verklaart ook beter waarom er uitwerpselen en sporen zijn gevonden.
Selected response from:

Gerard de Noord
France
Grading comment
bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3overblijvende (rots)poel
Roy vd Heijden
3modderpoel
Gerard de Noord
Summary of reference entries provided
Carolien de Visser

  

Answers


5 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
modderpoel


Explanation:
Als een poel opdroogt, dan wordt het een modderpoel. Dat verklaart ook beter waarom er uitwerpselen en sporen zijn gevonden.

Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
bedankt!

5 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
overblijvende (rots)poel


Explanation:
Een door erosie ontstane poel in rotsig gesteente wordt wel aangeduid met de term 'vasque'.

Bijvoorbeeld een getijdepoel:

« [...]wide shallow pools with flat bottoms, the so-called “vasques” [...]»
http://books.google.co.uk/books?id=VWnxpAxp6TMC&pg=PA581&lpg...

“shallow pool of vasque type”
(http://books.google.co.uk/books?id=VWnxpAxp6TMC&pg=PA581&lpg...


Of een rivierpoel:

“The Vasques de Solenzara are a collection of rocks pools in the Solenzara River, separated in part by round white rocks and a series of small waterfalls”
(http://thedirectholidaycompany.blogspot.com/2009/09/vasques-...

“Quel délice que de se baigner dans une des innombrables vasques des rivières corses, surtout lorsque l'eau n'y est pas trop froide...”
(http://paglia.orba.free.fr/reve/reve1.htm)

“Le relief accidenté et riche en rivière du nord de la Martinique offre de nombreux itinéraires de canyoning. Le jeu consiste à descendre une rivière (de préférence dans un canyon, d'où le nom), sauter dans les vasques et parfois, franchir une cascade au rappel.”
(http://www.zananas-martinique.com/guide-randonnees-martiniqu...

“En montant la route en quittant le quartier Bagatelle on s'enfonce dans les Hauts de Sainte Suzanne en serpentant entre les champs de cannes. Bientôt la ferme éolienne de la Perrière installée depuis 2007, aux mâts imposants à deux pâles qui tournent tranquillement dans la brise de la journée, nous indique l'axe de la rivière, très encaissée qui a creusé de nombreuses vasques et bassins en amont du bourg et de la cascade Niagara.”
(http://www.google.co.uk/search?hl=en&rlz=1I7ADRA_nl&q=tapir ...

Steeds is er sprake van een uitsparing in de rotsen, zoals ook hier:

“The preservation of the vasques (gnammas), [...]”
(http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/2183/6561/1/CA-28-12.pdf)

“gnamma
A rock hole, capable of holding water, formed by weathering.”
(http://en.wiktionary.org/wiki/gnamma)


Een poel waarin water is blijven staan ('eau résiduelle'), nadat de rivier is drooggevallen, wordt wel aangeduid als een 'overblijvende poel':

"“Overblijvende poelen in de bedding van twee droogvallende rivieren (‘rest-poelen’) werden bemonsterd tijdens een eenmalige campagne in de loop van het droogseizoen van 2005 (juli/augustus). Tijdens deze campagne werd een gradiënt van tijdelijke poelen onderzocht, verschillend in grootte, hydroperiode en connectiviteit met de rivier.”

(https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/244592)

In het bezinksel op de rotsachtige bodem van een dergelijke (ondiepe) poel zullen mogelijk tapirsporen zichtbaar zijn geweest.




--------------------------------------------------
Note added at 5 dagen (2010-06-27 06:41:14 GMT)
--------------------------------------------------

José-Maria de Heredia, Les Trophées :

« Sur le sable marneux, d’énormes caïmans
Guettaient le tapir noir ou les roses flamants.

[...]

De plateaux en plateaux, de talus en talus,
De l’aube au soir allant jusqu’à n’en pouvoir plus,
Ils montaient, assaillis de funèbres présages.
Rien n’animait l’ennui des mornes paysages.
Seul, parfois, ils voyaient miroiter au lointain
Dans sa vasque de pierre un lac couleur d’étain. »

(http://fr.wikisource.org/wiki/Les_Conquérants_de_l’Or)

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch




Reference comments


36 mins peer agreement (net): +4
Reference

Reference information:
Ik denk dat het stilstaand, wat dieper water is, zie ook http://fr.fotolia.com/id/165566
Een goede Nederlandse vertaling weet ik zo gauw even niet...
Vasque verwijst waarschijnlijk naar de diepere vorm van het natuurlijke bassin

Carolien de Visser
France
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Sabine Piens: een klein waterbekken misschien?
43 mins
agree  NMR (X): een vasque is een bassin of bekken, eau résiduelle is water dat blijft hangen als het waterpeil zakt. Een soort moerasachtige poel of modderpoel dus.
49 mins
agree  Perilla Piolon: een poel - volgens wikipedia zou dit reeds het concept van "stilstaand water" inhouden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poel_(water)
21 hrs
agree  Imanol: Die "vasque" is volgens mij iets dat achtergebleven is (résiduel) na het opdrogen van de grond, zoals het ook bij ons na zware regenval vaak gebeurt.
1 day 2 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search