PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

driving question

Dutch translation: prikkelende vraag; prikkelende onderzoeksvraag [context: onderzoekend leren, projectgebaseerd leren]

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:driving question
Dutch translation:prikkelende vraag; prikkelende onderzoeksvraag [context: onderzoekend leren, projectgebaseerd leren]
Entered by: Robert Rietvelt

11:08 Apr 3, 2019
English to Dutch translations [PRO]
Education / Pedagogy / Schoolproject over bio-economie
English term or phrase: driving question
Als in: The teacher presents the driving questions to students.

Wordt ook wel compelling questions genoemd. Ik weet wat ze bedoelen, maar kom zo snel niet op een Nederlands alternatief.
Robert Rietvelt
prikkelende vraag; prikkelende onderzoeksvraag [context: onderzoekend leren, projectgebaseerd leren]
Explanation:
M.a.w. een vraag die uitnodigt tot onderzoeken/ontdekken/experimenteren.

https://www.edutopia.org/article/search-driving-question
https://www.edutopia.org/blog/pbl-how-to-write-driving-quest...
etc. etc.

Kinderen uitnodigen een experiment uit te voeren aan de hand van een prikkelende vraag.
https://www.iederkindeentalent.nl/wp-content/uploads/2012/09...

Leerlingen werken aan vakoverstijgende projecten (alle vakgebieden) volgens onderzoekend of ontwerpend leren, uitgaand van een grote, prikkelende vraag:
http://tinyurl.com/y3rwl84z
etc. etc.
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2prikkelende vraag; prikkelende onderzoeksvraag [context: onderzoekend leren, projectgebaseerd leren]
Kitty Brussaard
4belangrijke, indringende, essentiële vraag
Jan Willem van Dormolen
4Sturende, leidende of suggestieve vraag
M.J. van den End
3driving question
Nathalie Bullen


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Sturende, leidende of suggestieve vraag


Explanation:
Zie bijv. Debat.nl

M.J. van den End
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
belangrijke, indringende, essentiële vraag


Explanation:
Ik heb 'driving question' niet eerder gezien, maar als je uitleg klopt dat 'driving' hier synoniem is aan 'compelling', dan zijn dit mogelijkheden.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 28

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
driving question


Explanation:
Dit is een term uit project-based learning. In deze context wordt de Engelse term gebruikt.

https://www.vernieuwenderwijs.nl/project-onderwijs/


    https://www.vernieuwenderwijs.nl/project-onderwijs/
Nathalie Bullen
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
prikkelende vraag; prikkelende onderzoeksvraag [context: onderzoekend leren, projectgebaseerd leren]


Explanation:
M.a.w. een vraag die uitnodigt tot onderzoeken/ontdekken/experimenteren.

https://www.edutopia.org/article/search-driving-question
https://www.edutopia.org/blog/pbl-how-to-write-driving-quest...
etc. etc.

Kinderen uitnodigen een experiment uit te voeren aan de hand van een prikkelende vraag.
https://www.iederkindeentalent.nl/wp-content/uploads/2012/09...

Leerlingen werken aan vakoverstijgende projecten (alle vakgebieden) volgens onderzoekend of ontwerpend leren, uitgaand van een grote, prikkelende vraag:
http://tinyurl.com/y3rwl84z
etc. etc.

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32
Grading comment
Bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  M.J. van den End: Klinkt idd heel aannemelijk
11 mins
  -> Dank je wel!

agree  Barend van Zadelhoff
1 hr
  -> Dank je wel, Barend.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search