schematic behaviour

Dutch translation: herhaalde gedragspatronen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:schematic behaviour
Dutch translation:herhaalde gedragspatronen
Entered by: Suzanne de Loos

08:12 Mar 7, 2016
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
English term or phrase: schematic behaviour
Met betrekking tot kleine kinderen.

Referentie: http://www.teachearlyyears.com/enabling-environments/view/su...
Suzanne de Loos
Netherlands
herhaalde gedragspatronen
Explanation:
‘Schematic behaviour’ is gebaseerd op het werk van Piaget en Athey, zie http://thanetearlyyearsproject.blogspot.nl/2011/09/article-f... -> Chris Athey, an authority on children's schematic behaviour, defines a schema as 'a pattern of repeatable behaviour into which experiences are assimilated and that are gradually co-ordinated. Co-ordinations lead to higher-level and more powerful schemas.' “
Andere namen van belang zijn Frances Atherton en Cathy Nutbrown, zie http://thanetearlyyearsproject.blogspot.nl/2011/09/article-f...

‘Schematisch gedrag’ is niet te vinden, maar het werk van bovenstaande onderzoekers is dan ook (nog) niet vertaald in het Nederlands. In het Duits en het Zweeds heb ik wel wat gevonden, maar daarbij is geen letterlijke vertaling van ‘schematic behaviour’ gebruikt. Wel een omschrijving, zoals bijvoorbeeld op http://www.early-excellence.de/newsletter_content.php?nav_id... -> „Schemas sind „Verhaltensmuster", die Kinder zeigen, wenn sie die Welt entdecken und versuchen herauszufinden wie Dinge funktionieren und welche Wirkung sie damit erzielen können.“

Hierop voortbordurend zou ik zeggen: herhaalde gedragspatronen, of als het concept van schema’s duidelijk wordt uitgelegd in je tekst: schemagedrag.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-03-07 10:43:56 GMT)
--------------------------------------------------

Tweede link moest zijn: http://www.amazon.co.uk/Understanding-Schemas-Children-Franc...
Selected response from:

Edith van der Have-Raats
Netherlands
Grading comment
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik heb uiteindelijk 'herhaalde gedragspartronen' gebruikt.

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1herhaalde gedragspatronen
Edith van der Have-Raats
4schemagedrag
Frank van 't Hoog


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
schemagedrag


Explanation:
"Er zijn diverse valkuilen waar de therapeut bij het geven van een SCGT(-g) voor moet oppassen. Allereerst moet hij zich bewust zijn van eigen schema’s, ***schemagedrag*** en schemamodi.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-03-07 10:31:08 GMT)
--------------------------------------------------

Het is een algemene term die bij gedragstherapie wordt gebruikt. Zowel ivm kinderen als volwassenen. Hier wordt het woord drie keer gebruikt:
http://assortiment.bsl.nl/files/ef2c5599-420f-4e18-876d-e5b3...



    Reference: http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-90-313-9865-2_8
Frank van 't Hoog
France
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Edith van der Have-Raats: Met de term schemagedrag ben ik het eens (zie hieronder), maar de context is anders dan die van de schematherapie van Young, waar je naar verwijst. De schema's waar het hier over gaat, komen van Piaget, verder uitgewerkt door Athey, Atherton en Nutbrown.
21 mins

neutral  Barend van Zadelhoff: Dit is inderdaad een andere context/verschillende stromingen, maar definitie volgens Young, zie hier (blz 7): http://tinyurl.com/ha2wcfl ‘oude onaangepaste schema’s’
6 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
herhaalde gedragspatronen


Explanation:
‘Schematic behaviour’ is gebaseerd op het werk van Piaget en Athey, zie http://thanetearlyyearsproject.blogspot.nl/2011/09/article-f... -> Chris Athey, an authority on children's schematic behaviour, defines a schema as 'a pattern of repeatable behaviour into which experiences are assimilated and that are gradually co-ordinated. Co-ordinations lead to higher-level and more powerful schemas.' “
Andere namen van belang zijn Frances Atherton en Cathy Nutbrown, zie http://thanetearlyyearsproject.blogspot.nl/2011/09/article-f...

‘Schematisch gedrag’ is niet te vinden, maar het werk van bovenstaande onderzoekers is dan ook (nog) niet vertaald in het Nederlands. In het Duits en het Zweeds heb ik wel wat gevonden, maar daarbij is geen letterlijke vertaling van ‘schematic behaviour’ gebruikt. Wel een omschrijving, zoals bijvoorbeeld op http://www.early-excellence.de/newsletter_content.php?nav_id... -> „Schemas sind „Verhaltensmuster", die Kinder zeigen, wenn sie die Welt entdecken und versuchen herauszufinden wie Dinge funktionieren und welche Wirkung sie damit erzielen können.“

Hierop voortbordurend zou ik zeggen: herhaalde gedragspatronen, of als het concept van schema’s duidelijk wordt uitgelegd in je tekst: schemagedrag.

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2016-03-07 10:43:56 GMT)
--------------------------------------------------

Tweede link moest zijn: http://www.amazon.co.uk/Understanding-Schemas-Children-Franc...

Edith van der Have-Raats
Netherlands
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik heb uiteindelijk 'herhaalde gedragspartronen' gebruikt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Barend van Zadelhoff: Ik denk niet dat 'schemagedrag' correct of bruikbaar is. Jouw voorstel of 'herhaalde gedragingen' of zelfs 'herhaalde handelingen' zou wel bruikbaar kunnen zijn. Zie ook pagina 38 van http://tinyurl.com/zmqmu6h // Evt.: op 'schema's' berustend gedrag oid
5 hrs
  -> Dank je, Barend, en interessante referentie! Zie bijv. op p.38 "several types of schematic behaviour or ‘repeated patterns of behaviour’ ". Elke dag weer iets nieuws leren: een heerlijk aspect van vertaler zijn :D




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search