proces rozrostowy w lewej półkuli

German translation: Raumfordernder Prozess in der linken Hemisphäre

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Polish term or phrase:proces rozrostowy w lewej półkuli
German translation:Raumfordernder Prozess in der linken Hemisphäre
Entered by: Jarek Kołodziejczyk

10:59 Dec 13, 2014
Polish to German translations [PRO]
Medical - Medical (general) / neurologia
Polish term or phrase: proces rozrostowy w lewej półkuli
Stan stabilny procesu rozrostowego w lewej półkuli mózgu.
masz1
Raumfordernder Prozess in der linken Hemisphäre
Explanation:
Der raumfordernder Prozess in der linken Hemisphäre des Gehirns bleibt stabil.
Selected response from:

Jarek Kołodziejczyk
Poland
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3Raumfordernder Prozess in der linken Hemisphäre
Jarek Kołodziejczyk
3Stabiles Tumorwachstum (in - innerhalb) der rechten Gehirnhälfte (Hemisphäre*) – kom LUB
Jacek Konopka
Summary of reference entries provided
Wachstum der linken Hemisphäre/ Proliferation* (kom)
Jacek Konopka

Discussion entries: 2





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Stabiles Tumorwachstum (in - innerhalb) der rechten Gehirnhälfte (Hemisphäre*) – kom LUB


Explanation:
LUB:
Stabile Zellproliferation („proliferatives Wachstum”) (in) der rechten Gehirnhälfte (Hemisphäre- kom*)
LUB- opisowo
Zellproliferation (in) der rechten Gehirnhälfte (Hemisphäre* kom)- stabil etc. (auch stabilisiert- zależnie od kontekstu)



Jacek Konopka
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jarek Kołodziejczyk: w odpowiedzi powinna być strona lewa. Stabiles Wachstum jest ok. Zellproliferation nie jest tutaj właściwe.
2 hrs
  -> Dziękuję

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
Raumfordernder Prozess in der linken Hemisphäre


Explanation:
Der raumfordernder Prozess in der linken Hemisphäre des Gehirns bleibt stabil.

Jarek Kołodziejczyk
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 483

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kapilek
1 hr

agree  Jacek Konopka
20 hrs

agree  AgaMagda
2 days 8 hrs




Reference comments


24 mins
Reference: Wachstum der linken Hemisphäre/ Proliferation* (kom)

Reference information:
Do analizy- linki zostaną dodane

--------------------------------------------------
Note added at   27 min (2014-12-13 11:26:52 GMT)
--------------------------------------------------

Wachstum - określone konteksty- słowo proces w takich kontekstach nie jest niezbędne.

Proliferation - jest już od jakiegoś czasu używane z ang. w j. niemieckim, lecz też ZALEŻNIE OD SYTUACJI.

LINKI:

--------------------------------------------------
Note added at   35 min (2014-12-13 11:34:30 GMT)
--------------------------------------------------

Link nadrzędny:

https://www.google.pl/#q=Proliferation der linken Hemisphäre

Proces rozrostowy- versus nowotwór
Link 1:
http://www.nowotworowe.pl/onc_rozrost.htm

Link 2: Tu jako zmiana rozrostowa (inny kontekst)

http://tematy.echirurgia.pl/zmiana_rozrostowa.htm

Link 3- Link nadrzedny: Proces rozrostowy toczący się w obrębie układu nerwowego (jako ;literatura przedmiotu;)

https://www.google.pl/#q=proces rozrostowy toczący się w obr...

PROCES ROZROSTOWY- wyjaśnienie pojęcia + nomenklatura



--------------------------------------------------
Note added at   37 min (2014-12-13 11:36:12 GMT)
--------------------------------------------------

MALINGNANT PROZESS VERSUS Bösartiger Prozess



--------------------------------------------------
Note added at   57 min (2014-12-13 11:56:39 GMT)
--------------------------------------------------

Proces rozrostowy- versus nowotwór ( pomieszałem szyk/ kolejność odpowiedzi- przepraszam).

Przyjrzyjmy się kwestii: Najpierw- PROCES ROZROSTOWY A NOWOTWÓR
Link 1:
OSOBA chciała bym dowiedzieć sie co oznacza podejrzenie procesu rozrostowego w jamie brzusznej, jestem po trzech badaniach gastroskopowych i nadal lekarz nie wie co jest przyczyna tak dużego brzucha jak i bólu brzucha. podejrzewa proces rozrostowy w jamie brzusznej. Bardzo się denerwuje i prosze o pomoc.

Witam! (odpowiedź lekarza)
Podejrzenie procesu rozrostowego oznacza podejrzenie choroby nowotworowej. W celu dalszej diagnostyki powinna mieć Pani wykonanie CT jamy brzusznej. Wynik najprawdopodobniej pozwoli wskazać przyczynę dolegliwości.
http://portal.abczdrowie.pl/pytania/podejrzenie-procesu-rozr...

Link 2:
OSOBA
Badanie MSCT przeglądowe klatki piersiowej wykonane w ramach programu przesiewowego wykazuje w 2 segmencie prawego płuca od strony grzbietowej obecność nieregularnego obszaru hyperdensyjnego, wielkości 20 na 45 mm w wymiarze poprzecznym i 46 mm w wymiarze strzałkowym. Opisana zmiana pozostaje w łaczności z pogrubiałą w tej okolicy opłucną. Ponadto w obu płucach widoczny jest wzmożony rysunek żebrowy. Obraz TK budzi podejrzenie procesu rozrostowego.

Odpowiedź lekarza:
Opis badania MSCT klatki piersiowej wskazuje na podejrzaną o charakter rozrostowy, tzn. nowotworowy, zmianę zlokalizowaną w płacie górnym, w segmencie przednim, płuca prawego. Zmiana ta daje odczyn opłucnowy - w postaci jej pogrubienia


--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2014-12-13 12:00:32 GMT)
--------------------------------------------------

Link 3:
Mózg
Definicja
Nowotwory mózgu stanowią specyficzną grupę procesów onkologicznych, w której lokalizacja i charakter
r rozrostu ma kluczowe znaczenie dla objawów klinicznych i rokowania. Leczenie chirurgiczne guzów układu nerwowego, w przeciwieństwie do innych procesów onkologicznych, zwykle nie może być przeprowadzone zgodnie z zasadą czystości onkologicznej, tzn. usunięciem procesu rozrostowego (PROCESU ROZROSTOWEGO) wraz z marginesem otaczających tkanek; nie pozwala na to bardzo specyficzny charakter tkanki nerwowej mózgu. Pierwotne guzy układu nerwowego rzadko są źródłem przerzutów, a guzy przerzutowe do mózgu stanowią ponad 10% guzów wewnątrzczaszkowych.
Glejak to nowotwór pierwotny mózgu wywodzący się z komórek glejowych, stanowiących zrąb dla komórek nerwowych mózgu.

Prewencja
Nie ma znanych metod mogących uchronić przed wystąpieniem nowotworów mózgu, poza unikaniem znanych czynników indukujących powstanie nowotworu oraz rozpoczęcia leczenia we wczesnej fazie procesu rozrostowego. [3,4,6]
http://onkologia.org.pl/nowotwory-mozgu/




--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2014-12-13 12:05:09 GMT)
--------------------------------------------------

TERMINOLOGIA:
WACHSTUM/ WACHSTUMMUSTER- przykład z neurologii

Das Ursprungsgewebe ist glial, wobei die Unterscheidung von astrozytärer oder oligodendrozytärerZelllinie nicht unbedingt getroffen werden kann. Typisch ist der Befall beider Großhirnhemisphären, auch Hirnstamm, Kleinhirn und Rückenmark können betroffen sein. Die genauen Entstehungsmechanismen sind unklar, angenommen wird eine progressive Entdifferenzierung. Die einzelnen Zellen sind an sich wenig maligne, wegen des besonderen Wachstumsmusters (WACHSTUMMUSTERS) muss man die Gliomatosis cerebri allerdings zu den bösartigen Hirntumoren zählen. Nach der WHO-Klassifikation der Tumoren des zentralen Nervensystems wird es zu den Grad-III-Tumoren gezählt.


--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2014-12-13 12:05:33 GMT)
--------------------------------------------------

DYSKUSJA:


--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2014-12-13 12:15:50 GMT)
--------------------------------------------------

DYSKUSJA OGÓLNA

1) Czy każdy proces rozrostowy (mówimy o specyficznym kontekście) może/ musi oznaczać nowotwór- NIE, lecz w większości przypadków tak bywa.
2) Czy każdy proces rozrostowy jest nieodwracalny – NIE- istnieją choroby powodujące „odwracalne powiększenie” XY – np.: choroby powodujące odwracalne powiększenie węzłów chłonnych (lecz de facto – nie mają one związku z meritum, czyli procesem rozrostowym w podanym kontekście).
3) Czy proces rozrostowy dotyczy nade wszystko nowotworów złośliwych – NIE (lecz niestety w większości tak bywa). Istnieją nowotwory „łagodne” (nie złośliwe, nie ulegające zezłośliwieniu – BA- NAWET PRZY NOWOTWORZE PŁUC), w którym/których dochodzi do zmian rozrostowych/ procesu rozrostowego, bez przerzutów odległych.

DYSKUSJA KONTEKSTOWA „ Stan stabilny ……”


--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2014-12-13 12:19:43 GMT)
--------------------------------------------------

PRÓBA ODPOWIEDZI: 1: WERSJA 1:
Stabiles Wachstumsbild/ Wachstumsmuster* (in) der linken Hemisphäre
* Wachstumsmuster- TU UWAGA !


--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2014-12-13 12:23:36 GMT)
--------------------------------------------------

UZASADNIENIE - WERSJA 1:
W owym opisie słowo "proces" wydaje się poniekąd zbędne. Uważałbym za błąd terminologiczny lub raczej nadużycie terminologiczne przy użyciu zwrotu- niezależnie czy z 'Wachstum' czy jeszcze innego w połączeniu z Prozess.


--------------------------------------------------
Note added at   1 godz. (2014-12-13 12:32:32 GMT)
--------------------------------------------------

DISCLAIMER:
Ponieważ od 8 lat w 80% wykonuję tłumaczenia medyczne (wybrane dziedziny) - ale NA język angielski PL-EN/ lub EN-PL) moje 20% przekładów na j. niemieckich stanowią wciąż element nauki i poniekąd próbę dotarcia nie tylko do odpowiedniej niemieckiej terminologii, ale także specyfiki niemieckich opisów, często tak rożnych od angielskich.
O ile pojedyncze zwroty typu: podstawa czaszki/ siodło tureckie/ wyrostek sutkowaty to tylko zwroty (choć w przekładach całych zdań TZW. ZWROT nie zawsze oddaje meritum), o tyle w przypadku pytań bardziej złożonych każdorazowo wskazana jest b. dokładna analiza przedmiotu (nie TYLKO nomenklatury).
Stad ogromnych rozmiarów references miały na celu taką analizę.

Jacek Konopka
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 40

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
neutral  Jarek Kołodziejczyk: za dużo tych references, niepotrzebnie rozwodniają odpowiedź. Te pytania nie wymagają aż takiej analizy materiału.
3 hrs
  -> Bałem się tego zarzutu- jest poniekąd słuszny. Nie jest ich tak wiele z disclaimer, a wynikały także z innych przyczyn- nie tylko językowych. ( o czym pisałem)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search