bærekraftperspektiv

English translation: from a sustainability perspective

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Norwegian term or phrase:bærekraftperspektiv
English translation:from a sustainability perspective
Entered by: Hege Jakobsen Lepri

15:28 May 7, 2002
Norwegian to English translations [PRO]
Architecture / Architecture
Norwegian term or phrase: bærekraftperspektiv
I et bærekraftperspektiv bør også etablert infrastruktur i Groruddalen, med vei og bane, utnyttes bedre med næringsfortetting.

(Some kind of assessment, maybe?)
Ingar A. Milnes
from a sustainability perspective
Explanation:
Når jeg se oversettelseforslagene over skjønner jeg at "den grønne bølgen" er over. Er det virkelig ingen som husker Brundland-rapporten lenger, den som handlet om bærekraftig utvikling?
Bærekraftsperspektiv betyr dette, å se på ting fra perspektivet om at utviklingen må være bærekraftig for naturen. På engelsk heter dette "sustainability" og er ofte brukt f.eks i EUs -5-. rammeprogram.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-07 16:10:57 (GMT)
--------------------------------------------------

To show how Sustainability perspective is used in texts about road development, see:
http://www.google.it/search?hl=it&q="sustainability perspect...
Selected response from:

Hege Jakobsen Lepri
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5from a sustainability perspective
Hege Jakobsen Lepri
4environmental/ecological point of view
Eivind Lilleskjaeret
4from a capacity point of view
Mats Wiman
4from a perspective of economic soundness
Tore Feuk


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
from a perspective of economic soundness


Explanation:
approx.

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
from a capacity point of view


Explanation:
one should...


    Native Scandinavian
Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
environmental/ecological point of view


Explanation:
"bærekraft" er et moteord på norsk, innført/spredt av Brundtland-rapporten fra 1992 (?) om nettopp "bærekraftig utvikling" -- "(ecologically) sustainable development". Her tror jeg imidlertid det brukes mer i generell betydning av miljøvennlighet. Det dreier seg om å minske forurensende biltrafikk i Groruddalen, et stort bolig- og industriområde øst for Oslo sentrum.


    Oppvokst i Groruddalen :-)
Eivind Lilleskjaeret
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4

37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
from a sustainability perspective


Explanation:
Når jeg se oversettelseforslagene over skjønner jeg at "den grønne bølgen" er over. Er det virkelig ingen som husker Brundland-rapporten lenger, den som handlet om bærekraftig utvikling?
Bærekraftsperspektiv betyr dette, å se på ting fra perspektivet om at utviklingen må være bærekraftig for naturen. På engelsk heter dette "sustainability" og er ofte brukt f.eks i EUs -5-. rammeprogram.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-07 16:10:57 (GMT)
--------------------------------------------------

To show how Sustainability perspective is used in texts about road development, see:
http://www.google.it/search?hl=it&q="sustainability perspect...



    Reference: http://www.prodat.no/kommunetunet/eksempel/Kommuneplan/kommu...
Hege Jakobsen Lepri
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
8 mins

agree  Richard Lawson
1 hr

agree  Tore Feuk: sounds OK to me
2 hrs

agree  Vedis Bjørndal: See papers concerning Local Agenda 21
2 hrs

agree  Per Bergvall: completely - and other contributors may wish to review their confidence ratings afresh...
2 hrs

disagree  Lars Finsen: Bærekraft vær ikke et nytt ord i 1992, det som var nytt var å bruke det i miljøsammenheng. Her tror jeg at økonomisk bærekraft er minst like sannsynlig.
3 hrs
  -> pkt 1, Brundtland-rapporten kom ble levert i 87, ikke i 92, pkt 2, ettersom denne analysen ble gjort til gjenstand for mye debatt vil jeg påstå at uttrykket "bærekraftig" (uten å spesifisere område til f.eks. økonomisk), fra -88 vanligvis har denne bet.

agree  Erling Dugan
8 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search