Dom. Fisc.

Swedish translation: skattehemvist

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Italian term or phrase:Dom. Fisc.
Swedish translation:skattehemvist
Entered by: Luca Vaccari

16:44 Jun 7, 2016
Italian to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general) / firmaregistrering
Italian term or phrase: Dom. Fisc.
Jag håller på med ett dokument på albanska och det innehåller en stämpel på italienska. Finns det någon som kan säga vad de här förkortningarna betyder?

Dom. Fisc. Sede e Luogo Cons. Doc. Fisc

Texten före är firmanamnet, texten efter är adressen
larserik
Sweden
skattehemvist
Explanation:
Domicilio fiscale = Den adress som gäller i skattemässigt hänseende (eftersom det är ett företag, kan företaget fysiskt befinna sig på en plats, men har kanske "skatteadress" hos en revisor eller hos ägarens hemadress).

Sede = Säte
Luogo di conservazione dei documenti fiscali = Den plats/adress där företaget förvarar sina skattemässiga dokumentation = dit skattemyndigheten ska kunna hitta det som behövs i samband med inspektioner.

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2016-06-08 07:26:42 GMT)
--------------------------------------------------

fingrarna gick för snabbt, beklagar stavfelen, men du förstår nog vad som menas.
Selected response from:

Luca Vaccari
Italy
Grading comment
Tack Viking!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2skattehemvist
Luca Vaccari
4 +1säte och ort där skattehandlingarna bevaras
Solveig Ebba Marie Dehn


  

Answers


14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
skattehemvist


Explanation:
Domicilio fiscale = Den adress som gäller i skattemässigt hänseende (eftersom det är ett företag, kan företaget fysiskt befinna sig på en plats, men har kanske "skatteadress" hos en revisor eller hos ägarens hemadress).

Sede = Säte
Luogo di conservazione dei documenti fiscali = Den plats/adress där företaget förvarar sina skattemässiga dokumentation = dit skattemyndigheten ska kunna hitta det som behövs i samband med inspektioner.

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2016-06-08 07:26:42 GMT)
--------------------------------------------------

fingrarna gick för snabbt, beklagar stavfelen, men du förstår nog vad som menas.

Luca Vaccari
Italy
Specializes in field
Native speaker of: Native in ItalianItalian, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack Viking!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Solveig Ebba Marie Dehn
17 mins

agree  BedaB
13 hrs

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
(Dom. Fisc.) Sede e Luogo Cons. Doc. Fisc.
säte och ort där skattehandlingarna bevaras


Explanation:
Sede e luogo conservazione documenti fiscali -

--------------------------------------------------
Note added at 15 ore (2016-06-08 07:51:20 GMT)
--------------------------------------------------

första delen av din fråga (dom. fisc.) accordo con Viking Modena( skattehemvist)
andra delen av din fråga (sede e luogo cons. doc fisc.) - säte och ort där skattehandlingarna bevars

Solveig Ebba Marie Dehn
Italy
Native speaker of: Native in ItalianItalian, Native in SwedishSwedish
Notes to answerer
Asker: Tack Solveig - lessen att jag inte kan belöna ditt svar också.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Luca Vaccari
4 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search