...vizio della c.d. vocativo in ius... (v. contesto)

Dutch translation: ...

19:40 Sep 8, 2007
Italian to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
Italian term or phrase: ...vizio della c.d. vocativo in ius... (v. contesto)
"Va evidenziato, quindi, che in caso di vizio della c.d. vocativo in ius quanto al termine intercorrente tra la citazione e l'udienza, noché per il termine indicato al convenuto per costituirsi, si è persa nel rito societario ogni valenza quanto al dies ad quem."

Ik begrijp niet wat er wordt bedoeld met het gedeelte "in caso di vizio della c.d. vocativo in ius". Ik kan de afkorting c.d. en dat 'in ius' niet thuisbrengen...
Johanna Jansen
Netherlands
Dutch translation:...
Explanation:
in geval van fout/gebrek in de (zogenaamde) dagvaarding ...

vocativo in ius = chiamata in giudizio
c.d. = cosiddetto
http://www.studiolegaleteresi.it/approfondimenti/show.php?id...
Selected response from:

Sherefedin MUSTAFA
Netherlands
Grading comment
Heel erg bedankt! Dat maakt alles een stuk duidelijker.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2...
Sherefedin MUSTAFA
3gebrek in de oproepingsfunctie van de dagvaarding
G. A. Dekker


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
...


Explanation:
in geval van fout/gebrek in de (zogenaamde) dagvaarding ...

vocativo in ius = chiamata in giudizio
c.d. = cosiddetto
http://www.studiolegaleteresi.it/approfondimenti/show.php?id...

Sherefedin MUSTAFA
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in AlbanianAlbanian, Native in MacedonianMacedonian
PRO pts in category: 48
Grading comment
Heel erg bedankt! Dat maakt alles een stuk duidelijker.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  J.G. Dekker: De Latijnse term is eigenlijk "vocatio in ius", die je ook zou kunnen vertalen met "exploit" of "exploot".
3 hrs
  -> Inderdaad! Bedankt en fijne zondag!

agree  David Van der Vloet
5 hrs
  -> Bedankt en fijne zondag!

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gebrek in de oproepingsfunctie van de dagvaarding


Explanation:
Nog een aanvulling. Het Italiaans burgerlijk procesrecht maakt (in art. 164 cpc) onderscheid tussen gebreken van de vocatio in ius en van de editio actionis. In Nederland wordt een vergelijkbaar onderscheid gemaakt - zie bv. Stein & Rueb, Compendium burgerlijk procesrecht § 5.3: zij brengen de gegevens die de dagvaarding moet bevatten (art. 111 Rv) in verband met de functies ervan, nl. enerzijds oproeping van de gedaagde (lees: vocatio in ius) en anderzijds uiteenzetting van de eis en de gronden (lees: editio actionis).
Leuke site met juridisch Latijn: http://www.brocardi.it/

G. A. Dekker
Luxembourg
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 72
Notes to answerer
Asker: Bedankt voor de uitleg en de link, die gaat zeker van pas komen.





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search