PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

sifonaggio

Dutch translation: heveling/hevelen

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Italian term or phrase:sifonaggio
Dutch translation:heveling/hevelen
Entered by: Magda Talamini

13:43 Sep 21, 2005
Italian to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Furniture / Household Appliances / wasautomaat
Italian term or phrase: sifonaggio
Het gaat om een wasautomaat en de zin luidt als volgt: 'Se l’abitazione si trova agli ultimi piani di un edificio, è possibile che si verifichino fenomeni di sifonaggio, per cui la macchina carica e scarica acqua di continuo.' Daarna hebben ze het ook over een 'valvola anti-sifonaggio' die het probleem zou kunnen oplossen. Bestaat er in het NL een werkwoord hiervoor of moet je het omzeilen met iets als slecht-werkende ontluchting? En is die valvola een ontluchtingsklep? bedankt!
Magda Talamini
heveling
Explanation:

Vedi anche: http://www.proz.com/?sp=h&id=249562

Hevelen (Van Dale): he·ve·len
overgankelijk werkwoord; hevelde, heeft geheveld; afleiding(en): heveling

Guarda i link, credo sia proprio questo..

(een vloeistof) d.m.v. een hevel opvoeren, af- of overtappen

Questa valvola di cui parli non è un ontluchtingsklep bensì un "klep":
"Om te voorkomen dat als de waterdruk wegvalt er geen "vuil" water in de waterleiding terechtkomt, vanwege heveling of zuiging."



--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 39 mins (2005-09-21 16:23:43 GMT)
--------------------------------------------------

www.wattsindustries.nl/pilot/base/download_pdf.asp?CID=11&d...

M.a.w. "anti-hevel beluchter" --) valvola anti-sifonaggio
Selected response from:

Joris Bogaert
Italy
Grading comment
bedankt voor je suggestie joris, ook bedankt aan hirselina, luuk en dhr. simo!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1sifon / stankafsluiter
Luuk Arens
3 +1heveling
Joris Bogaert
2Misschien heb je hier iets aan?
hirselina


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
heveling


Explanation:

Vedi anche: http://www.proz.com/?sp=h&id=249562

Hevelen (Van Dale): he·ve·len
overgankelijk werkwoord; hevelde, heeft geheveld; afleiding(en): heveling

Guarda i link, credo sia proprio questo..

(een vloeistof) d.m.v. een hevel opvoeren, af- of overtappen

Questa valvola di cui parli non è un ontluchtingsklep bensì un "klep":
"Om te voorkomen dat als de waterdruk wegvalt er geen "vuil" water in de waterleiding terechtkomt, vanwege heveling of zuiging."



--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 39 mins (2005-09-21 16:23:43 GMT)
--------------------------------------------------

www.wattsindustries.nl/pilot/base/download_pdf.asp?CID=11&d...

M.a.w. "anti-hevel beluchter" --) valvola anti-sifonaggio


    Reference: http://www.google.com/search?hl=it&q=heveling+wasmachine&btn...
    Reference: http://www.usenetarchive.org/dir29/File598.html
Joris Bogaert
Italy
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
bedankt voor je suggestie joris, ook bedankt aan hirselina, luuk en dhr. simo!
Notes to answerer
Asker:


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Simo Blom
5 mins
  -> grazie Simo!

neutral  hirselina: "anti-hevel beluchter" klinkt als een vertalingj
1 day 21 hrs
  -> Anti-hevel ventiel of gewoon beluchter, dan... veel 'hits' op google

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Misschien heb je hier iets aan?


Explanation:


"Als je je wc doortrekt dan valt er een grote hoeveelheid water door je pijp naar beneden. Hierachter ontstaat een vacuum en die vacuum wordt in de meeste gevallen voorkomen door je ontluchtingspijp naar je dak. Soms is dat bij oudere huizen niet voldoende of inderdaad een gedeelte verstopt. Het probleem is weg als je de syphon van je wastafel weghaalt zeg je. Dwz dat het vacuum nu ook daar wordt tegengegaan. Eigenlijk werkt het dan als een ontluchtingspijp. Koop een ontluchtklep bij een bouwmarkt en monteer die op je leiding naar je wastafelsyphon. Die klep zorgt er voor dat de lucht wel naar binnen kan maar niet naar buiten. Wanneer je nu de wc doortrekt zuigt je riool lucht aan via je ontluchtingspijp en je ontluchtingsklep. Dus eigenlijk wordt vacuum voorkomen door een extra luchtaanvoerkanaal. "
http://www.fan.tv/forum/forum_posts.asp?TID=3158&PN=0&TPN=2

hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
sifon / stankafsluiter


Explanation:
zie o.a.:
www.domein-wonen.nl/www/ data/Kluswijzer-Sanitair-Tekst.pdf

"Het water van de wasmachine wordt natuurlijk niet alleen aangevoerd, maar ook afgevoerd via een slang. Deze slang wordt gehaakt in een opstaand rioolpijpje. Dit pijpje moet hoog genoeg zitten, anders loopt het door de machine weggepompte water er weer uit. Verder moet de diameter van de buis kloppen: vier tot vijf centimeter is normaal. Om stank te voorkomen, moet er een zwanenhals - sifon - in de riolering zijn aangebracht." (bron: Vereniging Eigen Huis)


Luuk Arens
Mozambique
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: ja die sifon en stankafsluiter dat is helemaal goed maar het probleem is dat ik echt een ww moet hebben en sifoneren bestaat volgens mij niet in het NL


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Joris Bogaert: Volledig mee eens
1 day 10 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search