PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

additivi

Dutch translation: additieven / hulpmiddelen (voor het wassen)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Italian term or phrase:additivi (per lavatrice)
Dutch translation:additieven / hulpmiddelen (voor het wassen)
Entered by: Magda Talamini

15:57 Sep 19, 2005
Italian to Dutch translations [Non-PRO]
Tech/Engineering - Furniture / Household Appliances / wasautomaat
Italian term or phrase: additivi
d.w.z. producten die je in een speciaal 'additivi bakje' aan het wasmiddel toevoegt om bv. de was schoner te krijgen - zoals chloor, vlekverwijderaars, antikalkproducten etc. Ik ben niet verder gekomen dan toevoegmiddelen of 'andere producten'...
Magda Talamini
wasversterkers
Explanation:
Vedi: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/wasmiddelen/wasmid...
e tanti altri link

--------------------------------------------------
Note added at 11 mins (2005-09-19 16:09:47 GMT)
--------------------------------------------------

additieven kan natuurlijk ook ;-)
maar liever geen 'wasadditieven'

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 29 mins (2005-09-19 17:27:38 GMT)
--------------------------------------------------

Wel, wasadditieven is (volgens mij) uit den boze.... er zijn overigens bijna geen 'hits' in google...

Additieven zijn (volgens Van Dale):
ad·di·tief1
het additief, de additieven

stof die aan een product wordt toegevoegd
betekenisverwante termen
hyperoniem:
toevoeging
hyponiem(en):
antioxidant, smaakje, smaakmaker, ve-tsin

Wasversterkers zijn inderdaad componenten in het wasmiddel zoals je zegt, ik zou dus ADDITIEVEN gebruiken, dat is algemeen (en niet specifiek voor voedingsstoffen).


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 34 mins (2005-09-19 17:32:38 GMT)
--------------------------------------------------

Si ti può aiutare:
Ogni prodotto aggiunto sembra avere una traduzione specifica:
"Wasmiddellade met 3 doseervakjes en 3-voudige inspoeling voor wasmiddel, vlekkenzout en nabehandelingsmiddel".
http://www.servicecentertexel.nl/p1600.html


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 30 mins (2005-09-19 20:28:08 GMT)
--------------------------------------------------

Guarda questo:
"Producten voor de textielwas

Textielwasmiddelen kunnen in verschillende vormen voor komen. Poedervormige en vloeibare producten worden nog altijd het meest gebruikt. De nieuwste ontwikkelingen zijn de grovere poeders (pearls), tabletten of liquid-tabletten/capsules. Op deze pagina vindt u meer informatie over de volgende producten:

* Poeder- en tabletvormige textielwasmiddelen: totaalwasmiddelen, kleurwasmiddelen en fijnwasmiddelen
* Vloeibare textielwasmiddelen: totaalwasmiddelen, kleurwasmiddelen, fijnwasmiddelen en wolwasmiddelen (inclusief vloeibare tabletten).

Als aanvulling op de bovengenoemde wasmiddelen kunnen eventueel HULPMIDDELEN worden gebruikt, zoals:

* Wasgoedverzachters
* Inweek- en voorwasmiddelen
* Kalkaanslagbeschermers"

http://www.isditproductveilig.nl/was_en_reinigingsmiddelen/i...

In breve: forse "hulpmiddelen", semplicemente...
Selected response from:

Joris Bogaert
Italy
Grading comment
bedankt voor de ellenlange uitleg + alternatieven + meedenken
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1wasversterkers
Joris Bogaert
3wasverzachter
Stefan de Boeck (X)
2wasadditieven of gewoon additieven
hirselina


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
wasadditieven of gewoon additieven


Explanation:
Als je tekst voor Nederland is bedoeld, zou ik dit schrijven (wasmiddelen en -additieven)

Voorbeelden zijn te vinden bij produkten als kunststoffen (PVC), wasadditieven, anti-aanbaklaag van bakpannen, isolatiematerialen, regenkleding,lijmen ...

www.wrr.nl/publicatiehtml.php?publicatieid (Wetenschappelijke rad voor het Regeringsbeleid)

hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: heb de punten aan joris gegeven omdat hij al met die term was gekomen maar toch bedankt!


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
wasversterkers


Explanation:
Vedi: http://www.thuisexperimenteren.nl/science/wasmiddelen/wasmid...
e tanti altri link

--------------------------------------------------
Note added at 11 mins (2005-09-19 16:09:47 GMT)
--------------------------------------------------

additieven kan natuurlijk ook ;-)
maar liever geen 'wasadditieven'

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 29 mins (2005-09-19 17:27:38 GMT)
--------------------------------------------------

Wel, wasadditieven is (volgens mij) uit den boze.... er zijn overigens bijna geen 'hits' in google...

Additieven zijn (volgens Van Dale):
ad·di·tief1
het additief, de additieven

stof die aan een product wordt toegevoegd
betekenisverwante termen
hyperoniem:
toevoeging
hyponiem(en):
antioxidant, smaakje, smaakmaker, ve-tsin

Wasversterkers zijn inderdaad componenten in het wasmiddel zoals je zegt, ik zou dus ADDITIEVEN gebruiken, dat is algemeen (en niet specifiek voor voedingsstoffen).


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 34 mins (2005-09-19 17:32:38 GMT)
--------------------------------------------------

Si ti può aiutare:
Ogni prodotto aggiunto sembra avere una traduzione specifica:
"Wasmiddellade met 3 doseervakjes en 3-voudige inspoeling voor wasmiddel, vlekkenzout en nabehandelingsmiddel".
http://www.servicecentertexel.nl/p1600.html


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs 30 mins (2005-09-19 20:28:08 GMT)
--------------------------------------------------

Guarda questo:
"Producten voor de textielwas

Textielwasmiddelen kunnen in verschillende vormen voor komen. Poedervormige en vloeibare producten worden nog altijd het meest gebruikt. De nieuwste ontwikkelingen zijn de grovere poeders (pearls), tabletten of liquid-tabletten/capsules. Op deze pagina vindt u meer informatie over de volgende producten:

* Poeder- en tabletvormige textielwasmiddelen: totaalwasmiddelen, kleurwasmiddelen en fijnwasmiddelen
* Vloeibare textielwasmiddelen: totaalwasmiddelen, kleurwasmiddelen, fijnwasmiddelen en wolwasmiddelen (inclusief vloeibare tabletten).

Als aanvulling op de bovengenoemde wasmiddelen kunnen eventueel HULPMIDDELEN worden gebruikt, zoals:

* Wasgoedverzachters
* Inweek- en voorwasmiddelen
* Kalkaanslagbeschermers"

http://www.isditproductveilig.nl/was_en_reinigingsmiddelen/i...

In breve: forse "hulpmiddelen", semplicemente...

Joris Bogaert
Italy
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
bedankt voor de ellenlange uitleg + alternatieven + meedenken
Notes to answerer
Asker: ja ik vind hem mooi, maar als je naar dat artikel gaat dan staat daar dat die wasversterkers een element zijn van het wasmiddel zelf - en deze additivi doe je in een bakje naast het wasmiddel, of zie ik dat verkeerd?

Asker: additieven zijn volgens van dale stoffen die je aan voedingsmiddelen toevoegt - daarnaast weet ik niet of de standaard eindgebruiker van een wasautomaat begrijpt wat additieven zijn

Asker:


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Simo Blom
15 hrs
  -> Grazie Simo!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
wasverzachter


Explanation:
jongens!

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs 26 mins (2005-09-20 09:24:33 GMT)
--------------------------------------------------

aan Joris: ik weet het niet. Ik merk dat M. Talamini het toch
over alledaags gebruik heeft; EN ik denk zelfs iets:
die wasversterkers doe je niet in dat leuke bakje
maar in zo'n bol in de trommel zelf (dacht ik dus)
of op de vervuildissimi kledingsstukken direttamente
en dan geloof ik wel echt in het mooie wasverzachter.
niet dat ik denk dat geloof hier iets mede te maken kan hebben.
bij proctor&gamble, op hun ariel http, geven ze niet terug
op 'additief' --hoewel het hier natuurlijk wel gaat om
een toegevoegde kracht aan het wasprocedimento!

ernstig: ik denk dat het bakje versus het bolletje moet beslissen
wat of het erin wilt en of wat niet.


    Reference: http://www.ariel.info/nl_BE/clpd_3.html
Stefan de Boeck (X)
Belgium
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Ik denk wasverzachter niet want dat is toch echt ammorbidente. En voor wat betreft bolletje vs. bakje: mijn tekst heeft het over een vaschetta dus bakje maar als echte huisvrouw :) kan ik je verzekeren dat additivi zowel in het bakje als in het bolletje kunnen worden gedaan (hangt af vh product en vh type wasmiddel).

Asker: toch bedankt voor de suggestie


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  hirselina: De betekenis is veel ruimer
3 days 18 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search