üzletviteli költség

English translation: operating costs

21:52 Feb 24, 2010
Hungarian to English translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general) / Costs
Hungarian term or phrase: üzletviteli költség
Megerősítésüket szeretném kérni, hogy ezt "fixed cost"-nak kell/lehet fordítnai. Ha tévedek, kérem írják le az Önök által helyensnek tartottat. Előre is köszönöm.
Potke
Hungary
English translation:operating costs
Explanation:
Ebben benne van a fixed és a variable cost is.
Selected response from:

Lingua.Franca
Spain
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1operating costs
Lingua.Franca
5 -1business administration cost
Katalin Szilárd
4 -1nem fixed cost (management cost, cost of business..)
Ildiko Santana
4 -1overhead
Andrea Szabados


  

Answers


15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
operating costs


Explanation:
Ebben benne van a fixed és a variable cost is.

Lingua.Franca
Spain
Native speaker of: English
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  juvera
2 days 50 mins

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
overhead


Explanation:
"In business, overhead, overhead cost or overhead expense refers to an ongoing expense of operating a business. (...)
Overhead expenses include accounting, advertising, depreciation, indirect labor, insurance, interest, legal fees, rent, repairs, supplies, taxes, telephone, travel and utilities."

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Overhead (business...

Szerintem ez megfelelően fedi a magyar kifejezés tartalmát is.

A kérdés annyiban jogos, hogy ez közgazdaságilag mind "fixed cost" kategóriába tartozik, mivel az alakulása nem függ a forgalomtól, hanem állandó költség, a fordítása azonban így pontos.

Andrea Szabados
Specializes in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Katalin Horváth McClure: Szerintem is így van.
57 mins

disagree  Katalin Szilárd: Az overhead nem jó. Ez általános költség, rezsiköltség, közvetetett vagy közvetlen költség. Lásd: Pénzügyi szótár vagy gazdasági szótár. Hol van itt az üzletvitel?
1 hr

disagree  Ildiko Santana: Rezsiköltség, általános költség a magyar megfelelője. (Így szerepel az általam hivatkozott üzleti nagyszótárban is.)
1 hr

17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
business administration cost


Explanation:
A megoldás:

Üzleti nagyszótár: business administration -> üzleti ügyvitel
Az üzleti ügyvitel azonos az üzletvitellel.

Hivatkozások:

Az alapszakon diplomát szerzettek a Gazdaságtudományi terület
http://portal.bme.hu/Oktatas/Lists/Kpzsi Program/Bsc.aspx

Közgazdasági és Üzleti ágán meghirdetett mesterszakokon (MSc) folytathatják tanulmányaikat.
Továbblépésre nyújtanak lehetõséget az alábbi tervezett mesterszakok:
• Gazdaság-matematikai elemzõ
• Közgazdasági elemzõ
• Menedzsment
Üzletviteli (Business Administration)


http://www.okm.gov.hu/letolt/ds/ds_bologna_ford_090402.pdf.

Bolognai alap-és mesterképzési szakok, képzési területek és képzési ágak nevének
angol fordítása

"Management and Organization Development
üzletviteli tanácsadás = Business Administration Consulting"

http://www.gtk.bme.hu/kepzesek/alk_kozg_2006.doc.

"Megjegyezzük, hogy a fenti mesterszakok mellett végzett hallgatóink előtt a Gazdaságtudományi képzési terület Üzleti ág mesterszakjai is nyitva állnak, így elsősorban a Menedzsment, Üzletviteli (Business Administration) , Pénzügy és számvitel és Nemzetközi gazdálkodás mesterszakok. "

--------------------------------------------------
Note added at 1 day10 hrs (2010-02-26 08:36:18 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.cafc.co.uk/newsview.ink?nid=31703

"The costs associated with these sites and other freehold and leasehold premises increased by approximately 10 per cent, including increased business rates. Overall, our business administration costs and costs of sales increased by 2.5 per cent."

http://www.commonwealthcontractors.com/IR35_Expenses.html


"However, where your limited company is working further to a contract that is Inside IR35 you will find that you are restricted by the HM Revenue and Customs on what business administration costs you can claim. The HMRC will allow you to claim 5% of contract income as an administration expense allowance where Inside IR35."

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2...


2006 Business administration costs

http://www.mibgllc.com/merchant_services

"This NEW banking solution allows the merchant to save time; conduct efficient banking without going to the bank with lower business administration costs . Most banks today are in the process of adapting to the RDC format".

--------------------------------------------------
Note added at 1 day10 hrs (2010-02-26 08:42:13 GMT)
--------------------------------------------------

Továbbá könyvek:

The Macmillan small business handbook szerző: Mark Stevens

Local government finance: supplementary business rate, seventh ..., 2. kötet szerző: Great Britain: Parliament: House of Commons: Communities and Local Government Committee

Business review weekly: BRW, 23. kötet, 4-7. kiadás

Basic Questions on Healthcare: What Should Good Care Include?
szerző: John Kilner


Katalin Szilárd
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Ildiko Santana: "business administration cost" - nincs ilyen angol fogalom. "Az üzleti ügyvitel azonos az üzletvitellel." - Nem.
17 hrs
  -> Létezik olyan kifejezés az angolban, hogy "business administration cost/costs". Lásd: kiegészítés a válaszomban. Az üzleti ügyvitel és az üzletvitel azonosak.

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
nem fixed cost (management cost, cost of business..)


Explanation:
Szerintem az üzletviteli költség nem fixed cost. A fixed cost magyarul fix költség, esetleg állandó költség. Az üzletviteli költségre nem igazán van angol megfelelő, a szótárakban nem is szerepel ez a kifejezés, legfeljebb más szócikk alatti magyarázatban, pl.: costs of conducting business, management costs, business-related expenses, stb. Olyan terminus van, hogy üzemviteli költség - esetleg erre lenne szükséged?

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2010-02-25 15:11:37 GMT)
--------------------------------------------------

Azt hiszem itt tisztázni kéne az "üzletvitel" fogalmát. Az én gyakorlatomban ez egy vállalat üzleti tevékenységeinek összességét jelenti. Szinonímái az üzemvitel és üzemeltetés. Angolul conducting business, running a business, pursuit of a business. Az üzemviteli költség / üzemeltetési költség angolul operating cost. Ha az üzlevitelit úgy értelmezzük, hogy az azonos az üzemvitellel/üzemeltetéssel, akkor az operating cost jó megoldás lehet. Ahogy azt írtam kezdeti válaszomban, az üzletviteli költség nem szerepel (még) a szótárakban, így csak értelemszerűen fordítható.
Creativity nem ért velem egyet, mert félreértelmezi magát a kifejezést. Ebből fakad az is, hogy rossz fordítást javasol: "business management". Ez helytelen, mert ennek magyar jelentése üzletvezetés/vállalatvezetés. Az általa küldött linkeken a vállalatok vezetését taglaló cikkek találhatók, gyakran használva a corporate management szinonímát is. A Hamblock-Wessels-Futász Angol-Magyar Üzleti Nagyszótárban (1995. második kiadás) ez áll: business management - üzemvezetés, vállalatvezetés. (57. oldal).

--------------------------------------------------
Note added at 2 days11 hrs (2010-02-27 09:29:46 GMT)
--------------------------------------------------

Nocsak, hát nem eltűnt idő közben a "business management cost" javaslat amire tegnap reflektáltam? Akarom mondani, átalakult "business administration cost"-tá. Hogy mik vannak..

Ildiko Santana
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 92

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Katalin Szilárd: Abban egyetértek, hogy ez nem fixed cost. De a management cost és a cost of business nem egyenlő az üzletviteli költséggel. Ildikó, kérlek nézz utána a vállalatvezetés angol megfelelője a corporate management. Lásd szótárak és egyéb hivatkozások.
9 hrs
  -> Nyilván nem értesz velem egyet, hiszen félreértelmezed a kérdéses kifejezést. Bővebben lásd a válaszom alatt, amit azért tettem ott hozzá és nem itt, mert naponta többször átírod a 'peer comment'-jeidet (sőt ami még rosszabb, a javasolt válaszaidat is...)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search