CtP Belichter

Swedish translation: CtP belysare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:CtP Belichter
Swedish translation:CtP belysare
Entered by: Holger Gremminger

21:41 Dec 10, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Printing & Publishing
German term or phrase: CtP Belichter
Tryckeriteknik
Holger Gremminger
dator till plåt belysning
Explanation:
Computer-to-Plate
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack till er båda (tre)! Väljer "CtP belysare" eftersom det handlar om maskinen och inte om förfarandet.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1dator till plåt belysning
Sven Petersson
3CTP, CtP
Erik Hansson


  

Answers


29 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
CTP, CtP


Explanation:
Kan tyvärr inte komma upp med ett bra förslag för Belichter, men CtP (eller CTP) hittade jag i Grafisk ordbok:
"CTP, CtP (Computer To Plate) Nyare teknik, där mellansteget via filmframtagning och efterföljande montering förbigås och informationen från ombrutna sidor i datorn överförs direkt till offsetplåt i form av scanningteknik. I stort sett är det fyra olika typer av plåt som kommer till användning: fotopolymera plåtar, silverdiffusionsplåtar, IR-känsliga termoplåtar och framkallningsfria plåtar. CTP förutsätter ett digitalt förprovtryck, eftersom det inte finns några filmer att göra förprovtryck ifrån."

Erik Hansson
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 18

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
dator till plåt belysning


Explanation:
Computer-to-Plate
:o)


    Reference: http://www.grafiskkokbok.com/se/ordlista/ordlista_total.htm
    Reference: http://www.eo.se/appl/exec/NetPublisher/browse/80
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack till er båda (tre)! Väljer "CtP belysare" eftersom det handlar om maskinen och inte om förfarandet.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson: dator-till-plåt-belysning
19 hrs
  -> :o)




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search