ESD

Swedish translation: Antistat, ESD

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:ESD
Swedish translation:Antistat, ESD
Entered by: Staffan Wiman

09:47 Nov 2, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Printing & Publishing / Tryckeriutrustning
German term or phrase: ESD
ESD-Schutzmaßnahmen für Prepress-Systeme und Bediener = ESD-skyddsåtgärder för prepress-system och användare

Vidare förekommer ESD-Schuhe, ESD-Matte
Det är tydligen viktigt att de leder ström, inte är isolerande eftersom det då blir statisk elektricitet.
Staffan Wiman
Sweden
Antistat
Explanation:
Antistatmatta -skor -duk etc.
Visst är ESD rätt, men man kan även säga antistat.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack för ditt bidrag till att hålla svenska språket levande! Tyvärr fick det bli ESD eftersom jag redan hade lämnat in översättningen, men det är ju en annan historia.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2ESD
Erik Hansson
5Antistat
Mårten Sandberg


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
ESD


Explanation:
electrostatic discharge betyder det, men översätts ej (elektrostatisk urladdning). Dylika åtgärder förekommer ofta vid elektronikmontering (montören bär manschett, arbetsplats med gummimatta osv)


    Reference: http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index3.php
Erik Hansson
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 18

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson: Tyvärr är det så. Det svenska språket är utdöende! http://www.sp.se/electronics/services/esd/kurs.htm
14 mins
  -> Tack, Sven! Men håller inte med om det utdöende svenska språket!

agree  Lena Samuelsson: ESD-åtgärder
5 hrs
  -> Tack, Lena!

1 day 6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Antistat


Explanation:
Antistatmatta -skor -duk etc.
Visst är ESD rätt, men man kan även säga antistat.

Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack för ditt bidrag till att hålla svenska språket levande! Tyvärr fick det bli ESD eftersom jag redan hade lämnat in översättningen, men det är ju en annan historia.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search