Federfüßen

Swedish translation: fjäderstöd

08:16 Dec 21, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
German term or phrase: Federfüßen
Falls Apparate auf Federfüßen gelagert sind muss die Reaktion beim Ausbau schwerer Teile berücksichtigt werden.

Apparaten står väl på någon form av fjädrande stöd.
Lennart Helgesson
Sweden
Swedish translation:fjäderstöd
Explanation:
"Fötter" används inte lika ofta på svenska som på tyska.

--------------------------------------------------
Note added at 2005-12-21 09:50:12 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Av texten förstår man att fjädrarna rör sig ganska mycket när man t.ex. demonterar tunga detaljer. Då är det nog inte vanliga maskinfötter/maskinskor som man talar om för de brukar bara fjädra några enstaka millimetrar.
Selected response from:

asptech
Grading comment
Tackar för svaret. Ett alternativ kan kanske vara maskinfötter.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1fjäderstöd
asptech
2 +1fjädrande fötter
Staffan Wiman


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
fjädrande fötter


Explanation:
Buller från själva värmepumpen kan orsakas av att den inte är uppställd på "fjädrande fötter"
direktträff för uttrycket.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 99

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt (X)
3 hrs
  -> Tack!

31 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
fjäderstöd


Explanation:
"Fötter" används inte lika ofta på svenska som på tyska.

--------------------------------------------------
Note added at 2005-12-21 09:50:12 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Av texten förstår man att fjädrarna rör sig ganska mycket när man t.ex. demonterar tunga detaljer. Då är det nog inte vanliga maskinfötter/maskinskor som man talar om för de brukar bara fjädra några enstaka millimetrar.

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 117
Grading comment
Tackar för svaret. Ett alternativ kan kanske vara maskinfötter.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson
1 day 1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search