Zielsteuerung

Swedish translation: väganvisning/ruttvägledning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Zielsteuerung
Swedish translation:väganvisning/ruttvägledning
Entered by: Lena Samuelsson

20:52 Aug 7, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Radionavigation i bilar
German term or phrase: Zielsteuerung
I ett system för radionavigation:
"Wenn Sie ein Ziel ausgewählt haben, starten Sie anschließend die Zielführung".

Kunden har tidigare sagt "destinationsstyrning" men det låter så osvenskt.

Någon som vet bättre?
Lena Samuelsson
Sweden
väganvisning/ruttvägledning
Explanation:
Är det bilnavigering med GPS det handlar om? Stegvisa anvisningar tills man kommer fram till målet? Isåfall är de här de termer jag har sett och använt själv.
Selected response from:

Görel Bylund
Sweden
Grading comment
Tack alla kära kollegor för bra förslag. Det blev till sist ruttanvisningar blandat med röstanvisningar, som också är mycket vanligt. Det går till så här: Man knappar in aktuell postion och mål i funktionen "färdvägsplanering". Sedan trycker man på en knapp och vipps hör man en röst som säger hur man ska köra. Jag kallade själva funktionen för "ruttanvisningar" och de akustiska "Fahrtrichtungshinweise" för röstanvisningar, efter som jag var tvungen att skilja på dem.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2väganvisning/ruttvägledning
Görel Bylund
4vägval/färdväg +s+ hjälp/stöd
Mario Marcolin
4anvisningarna som leder till till din destination
Mats Wiman
2Målstyrning
Staffan Wiman


Discussion entries: 1





  

Answers


41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
väganvisning/ruttvägledning


Explanation:
Är det bilnavigering med GPS det handlar om? Stegvisa anvisningar tills man kommer fram till målet? Isåfall är de här de termer jag har sett och använt själv.

Görel Bylund
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 3
Grading comment
Tack alla kära kollegor för bra förslag. Det blev till sist ruttanvisningar blandat med röstanvisningar, som också är mycket vanligt. Det går till så här: Man knappar in aktuell postion och mål i funktionen "färdvägsplanering". Sedan trycker man på en knapp och vipps hör man en röst som säger hur man ska köra. Jag kallade själva funktionen för "ruttanvisningar" och de akustiska "Fahrtrichtungshinweise" för röstanvisningar, efter som jag var tvungen att skilja på dem.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  cologne: om det är GPS
10 hrs
  -> Tack, Jane! Vi får väl höra vad det handlar om sinom tid.

agree  Mario Marcolin: väganvisning
1 day 13 hrs
  -> Tack, Mario!

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
anvisningarna som leder till till din destination


Explanation:
'destinationsstyrning' är verkligen för tungt


Mats Wiman
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 155

9 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Målstyrning


Explanation:
Är min spontana översättning. Även om det mest ger asociationer till skolans värld eller målstyrda robotar.

--------------------------------------------------
Note added at 2005-08-08 07:17:57 (GMT)
--------------------------------------------------

Jag hittar bara ordet i sociala sammanhang. Det gäller ju att kombinera det med lämpligt tekninskt ord för att få ett tekniskt sammanhang men jag får bara upp målstyrning av verksamheter etc hur jag än försöker. Tycker ändå att ordet borde vara bra.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 99

1 day 13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vägval/färdväg +s+ hjälp/stöd


Explanation:
kanske, styrning är det ju egentligen inte utan förslag till färdväg

Mario Marcolin
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search