päpstliche Vizelegat

Swedish translation: påvlig vicelegat

07:12 Apr 8, 2006
German to Swedish translations [PRO]
History
German term or phrase: päpstliche Vizelegat
Det handlar om en 1400-talsbyggnad i Provence:
"Das Gebäude gehörte einst den päpstlichen Vizelegaten"
Johanna Holmberg
Swedish translation:påvlig vicelegat
Explanation:
"Sändebud" är ett väldigt allmänt begrepp som omfatter nuntier, legater mm., men denhär texten som syftar på någon tid efter 1415 är mera noggrann vad gäller titeln. Påvens legater i Avignon (det är ju väl det ställe texten handlar om) fick nämligen from 1541 en suppleant - just dendär vicelegaten.
Själva legatsämbetet i Avignon avskaffades 1693, medan vicelegaten fanns kvar fram till franska revolutionen.
Selected response from:

Matthias Quaschning-Kirsch
Germany
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1påvligt sändebud
Lennart Helgesson
4påvlig vicelegat
Matthias Quaschning-Kirsch


  

Answers


32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
påvligt sändebud


Explanation:
jfr ablegat


    Reference: http://runeberg.org/nfaa/0031.html
Lennart Helgesson
Sweden
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Hansson
21 mins

neutral  Matthias Quaschning-Kirsch: i samma Nordisk familjeboken finns även andra ställen (.../nfaq/0544.html; .../nfae/0796.html) som vet lite annat; se även mitt eget förksök.
2 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
påvlig vicelegat


Explanation:
"Sändebud" är ett väldigt allmänt begrepp som omfatter nuntier, legater mm., men denhär texten som syftar på någon tid efter 1415 är mera noggrann vad gäller titeln. Påvens legater i Avignon (det är ju väl det ställe texten handlar om) fick nämligen from 1541 en suppleant - just dendär vicelegaten.
Själva legatsämbetet i Avignon avskaffades 1693, medan vicelegaten fanns kvar fram till franska revolutionen.

Matthias Quaschning-Kirsch
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search