PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

Tellerstapler

Swedish translation: tallriksstöd

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Tellerstapler
Swedish translation:tallriksstöd
Entered by: Erik Hansson

09:04 Apr 18, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Furniture / Household Appliances / köksmöbler
German term or phrase: Tellerstapler
Detta är en insats till en grytlåda och består av en skiva med fyra trästavar som har placerats i ett kvadratiskt mönster. Skivan läggs ned på botten av utdragslådan, varefter tallrikarna kan staplas i utrymmet mellan trästavarna. Det verkar inte heta tallriksstaplare, inte heller tallriksstativ (ofta av metall för presentation i skyltfönster osv).
Erik Hansson
Germany
tallriksstöd
Explanation:
.
Selected response from:

Stefanie Busam Golay
Grading comment
Tack för hjälpen, Stefanie! Poäng till dig för länken.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1tallriksinsats
Cecilia Richter Ekholm
3 +1tallrikshållare
Lena Samuelsson
3tallriksstöd
Stefanie Busam Golay
3tallriksstöd
myrwad


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tallriksstöd


Explanation:
Ett förslag, har ej någon referens att stödja mig på.

myrwad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 7

6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tallriksstöd


Explanation:
.


    Reference: http://www.vega-direkt.se/artiklar/40405?JSESSIONID=F187FCC8...
Stefanie Busam Golay
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 14
Grading comment
Tack för hjälpen, Stefanie! Poäng till dig för länken.

10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
tallrikshållare


Explanation:
Är det kanske något liknande det som visas på bilden i länken nedan? Här är det visserligen inte i trä.

Example sentence(s):
  • Ställbara praktiska hållare för tallrikar som underlättar lyft ur och i lådan.

    Reference: http://www.ballingslov.se/se/KOK/Tillbehor/Lador/Lador/Tallr...
Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
1 hr
  -> Tack Mario!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
tallriksinsats


Explanation:
Finns tyvärr ingen bild men nämns i linken nedan. Annars tycker jag att tallrikshållare också är adekvat:-)


    Reference: http://www.gnosjokok.se/?p=3
Cecilia Richter Ekholm
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: också tänkbart
5 hrs
  -> Tack, Mario!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search