PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

Edelstahl-Leinen

Swedish translation: linnemönstrad rostfri plåt

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Edelstahl-Leinen
Swedish translation:linnemönstrad rostfri plåt
Entered by: Erik Hansson

14:12 Apr 16, 2008
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Furniture / Household Appliances / köksmöbler
German term or phrase: Edelstahl-Leinen
Det rör sig om diskbänkar och -hoar till ett modernt kök. En infälld diskbänk kan vara i "Edelstahl" eller "Edelstahl-Leinen". Det verkar vara ett ganska ofta förekommande begrepp inom den tyska köksvärlden, men vad säger man i Sverige? Vild gissning: tryckt linnemönster?
Erik Hansson
Germany
linnemönstrad rostfri plåt
Explanation:
Det verkar som man kallar det för linnemönstrat idag istället för räfflat. Men räfflat är ju inte fel för den skullen. Det hel är väl bara en modesak, ett försäljningsargument. Det låter trevligar med en linnemönstad diskbänk än med en som är räfflad :-), Googla får du se.
Selected response from:

Lena Samuelsson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen, Lena!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2linnemönstrad rostfri plåt
Lena Samuelsson
3 +1räfflad
Staffan Wiman


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
räfflad


Explanation:
Jag fick fram en träff där det står Linne = räfflad plåt men lyckades inte öppna den.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson
13 mins
  -> Tack !

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
linnemönstrad rostfri plåt


Explanation:
Det verkar som man kallar det för linnemönstrat idag istället för räfflat. Men räfflat är ju inte fel för den skullen. Det hel är väl bara en modesak, ett försäljningsargument. Det låter trevligar med en linnemönstad diskbänk än med en som är räfflad :-), Googla får du se.

Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Tack för hjälpen, Lena!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
6 hrs
  -> Tack Sven!

agree  Mario Marcolin
17 hrs
  -> Tack Mario!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search