Machbarkeit

Swedish translation: genomförbarhet

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Machbarkeit
Swedish translation:genomförbarhet
Entered by: Holger Gremminger

09:19 Sep 8, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
German term or phrase: Machbarkeit
Som i "Machbarkeitsstudie"
Holger Gremminger
genomförbarhet
Explanation:
är det första jag kommer att tänka på.
Även: tillämpbarhet
Selected response from:

Erik Hansson
Germany
Grading comment
Tack till er båda!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3Lönsamhet(sstudie), lämplighet(sstudie)
Antje Harder
2 +1genomförbarhet
Erik Hansson


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
genomförbarhet


Explanation:
är det första jag kommer att tänka på.
Även: tillämpbarhet

Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Tack till er båda!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Antje Harder: Jag såg för sent att du redan hade svarat!
10 mins
  -> Tack!

5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Lönsamhet(sstudie), lämplighet(sstudie)


Explanation:
...heter i alla fall studierna.

"Lönsamhetsstudie, lämplighetsstudie (Feasibility Study); en kritisk studie som ofta företas för att undersöka projektets genomförbarhet..."
http://global.finland.fi/jarjestoille/svenska/termer.htm#Lon...

"Tanken är att man ska försöka göra en lämplighetsstudie för att se ifall man kan öppna SA-förhandlingarna och genomföra dem i höst."
http://www.riksdagen.se/debatt/0102/eunprot/40/40S00055.ASP


--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2004-09-08 09:28:51 GMT)
--------------------------------------------------

Eller hellre \"genomförbarhet / genomförbarhetsstudie\", det passar nog ännu bättre.

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2004-09-08 09:35:20 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Jag har hittat en EU-glossar som bekräftar \"genomförbarhet\":
genomförbarhetsstudie; rapport om genomförande
- feasibility study
- Durchführbarkeitsstudie;
Projektstudie;
Machbarkeitsstudie
http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/642951652C1...$file/Aluekehityssanasto.pdf

Antje Harder
Sweden
Native speaker of: German




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search