Ausgeschlossenheit

Swedish translation: avstängning, avskiljning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Ausgeschlossenheit
Swedish translation:avstängning, avskiljning
Entered by: Eva Gustavsson

07:34 Apr 11, 2011
German to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Finance (general) / revision
German term or phrase: Ausgeschlossenheit
Das Gesetz unterscheidet zwischen dem Tatbestand der "Besorgnis der Befangenheit" und den taxativ normierten Tatbeständen der "Ausgeschlossenheit" ("Ausschlussgründen").

Ein Ausschlussgrund ist gegeben, wenn der Wirtschaftsprüfer: Anteile an der zu prüfenden Gesellschaft oder einem Unternehmen, das mit dieser Gesellschaft verbunden ist besitzt;

Obehörighet tycks vara en mycket ovanlig term i sammanhanget, och jäv tycks snarare vara en orsak till Ausgeschlossenheit än samma sak. Vad heter det här?
Det gäller förresten österrikiska förhållanden.
Eva Gustavsson
avskiljning
Explanation:
x avskiljs från uppdrag pga jäv etc..

cf om domare:
§ 43 StPO Ausgeschlossenheit von Richtern http://goo.gl/GgbRB
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen allihop. Det fanns även andra orsaker än jäv till denna avstängning eller avskiljning så därför går det inte att skriva bara jäv.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4jäv
Evelin Stetter
3avskiljning
Mario Marcolin


Discussion entries: 1





  

Answers


1 day 6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
jäv


Explanation:
Jag skulle nog också välja ordet jäv här

Evelin Stetter
Sweden
Native speaker of: Swedish

17 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
avskiljning


Explanation:
x avskiljs från uppdrag pga jäv etc..

cf om domare:
§ 43 StPO Ausgeschlossenheit von Richtern http://goo.gl/GgbRB


Mario Marcolin
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 2
Grading comment
Tack för hjälpen allihop. Det fanns även andra orsaker än jäv till denna avstängning eller avskiljning så därför går det inte att skriva bara jäv.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search