Sondenprüfkopf

Swedish translation: sondhuvud

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Sondenprüfkopf
Swedish translation:sondhuvud
Entered by: Ingemar Kinnmark

09:56 Jun 10, 2010
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial
German term or phrase: Sondenprüfkopf
da sonst evtl. die Spannungsversorgung zum Sondenprüfkopf gestört werden könnte.
kristibe43
Sweden
sondhuvud
Explanation:
Se referens nedan.


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-06-10 13:22:52 GMT)
--------------------------------------------------

Från Eur-Lex, samma dokument på tyska och svenska:

1.4.3 Huvudet skall träffa provföremålet med en hastighet av 24,1 km/tim; denna hastighet skall uppnås antingen genom fritt fall eller med en extra framdrivningsenhet.

1.4.3. Der Prüfkopf muß auf das zu prüfende Teil mit einer Geschwindigkeit von 24,1 km/h aufschlagen; diese Geschwindigkeit ist durch die Stoßenergie allein oder durch Verwendung eines zusätzlichen Antriebs zu erzielen.

Se: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?val=344335:cs&lang=de&lis...

Detta ger:

prüfkopf
huvud




--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-06-10 13:28:43 GMT)
--------------------------------------------------

Från Google:

Tyska
Sonde
Svenska
sond

Se: http://translate.google.com/?hl=en&tab=wT#sv|de|sond


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-06-10 13:31:45 GMT)
--------------------------------------------------

Hitta det så här istället:

Gå till:

http://translate.google.com/

och sök översättningen av det svenska ordet

sond

till tyska.


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-06-10 13:32:47 GMT)
--------------------------------------------------

Kombination av ovanstående ger:

Tyska
Sondenprüfkopf
Svenska
sondhuvud


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-06-10 13:34:51 GMT)
--------------------------------------------------

Belägg för "sondhuvud" på Google:

Sondhuvud med automatanslutning för 3,5 V
Sonder med 3,5 V lampa, Ø 5 mm med längder;

Se: http://www.kmk-instrument.se/website2/1.0.2.0/10/1/index.php...
Selected response from:

Ingemar Kinnmark
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3sökare
Markus Grauer
2sondhuvud
Ingemar Kinnmark


Discussion entries: 1





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
sondhuvud


Explanation:
Se referens nedan.


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-06-10 13:22:52 GMT)
--------------------------------------------------

Från Eur-Lex, samma dokument på tyska och svenska:

1.4.3 Huvudet skall träffa provföremålet med en hastighet av 24,1 km/tim; denna hastighet skall uppnås antingen genom fritt fall eller med en extra framdrivningsenhet.

1.4.3. Der Prüfkopf muß auf das zu prüfende Teil mit einer Geschwindigkeit von 24,1 km/h aufschlagen; diese Geschwindigkeit ist durch die Stoßenergie allein oder durch Verwendung eines zusätzlichen Antriebs zu erzielen.

Se: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?val=344335:cs&lang=de&lis...

Detta ger:

prüfkopf
huvud




--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-06-10 13:28:43 GMT)
--------------------------------------------------

Från Google:

Tyska
Sonde
Svenska
sond

Se: http://translate.google.com/?hl=en&tab=wT#sv|de|sond


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-06-10 13:31:45 GMT)
--------------------------------------------------

Hitta det så här istället:

Gå till:

http://translate.google.com/

och sök översättningen av det svenska ordet

sond

till tyska.


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-06-10 13:32:47 GMT)
--------------------------------------------------

Kombination av ovanstående ger:

Tyska
Sondenprüfkopf
Svenska
sondhuvud


--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2010-06-10 13:34:51 GMT)
--------------------------------------------------

Belägg för "sondhuvud" på Google:

Sondhuvud med automatanslutning för 3,5 V
Sonder med 3,5 V lampa, Ø 5 mm med längder;

Se: http://www.kmk-instrument.se/website2/1.0.2.0/10/1/index.php...


Ingemar Kinnmark
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 48
Notes to answerer
Asker: Tack så mycket! Kristina


17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
sökare


Explanation:
Sonde är ju liksom Prüfkopf delen av ett mätinstrument som registrerar det som skall mätas", alltså (nästan) en synonym.


--------------------------------------------------
Note added at 19 Stunden (2010-06-11 05:34:15 GMT)
--------------------------------------------------

Det finns olika definitioner vad som gäller begreppet "Sonde" men om det handlar om elektroniskt mätinstrument eller liknande finns nästan ingen skillnad till begrepp "Prüfkopf (sökare)" tycker jag.


    Reference: http://iate.europa.eu/iatediff/UserSettings.do?method=remove
Markus Grauer
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search