Vorschaufenster

Swedish translation: fönster för förhandsgranskning/granskningsfönster

06:29 Aug 18, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software
German term or phrase: Vorschaufenster
Der Fortschritt des Auslesevorgangs wird im Vorschaufenster am Monitor dargestellt.
Lennart Helgesson
Sweden
Swedish translation:fönster för förhandsgranskning/granskningsfönster
Explanation:
Du kan säga bådadera. SJälv har jag främst använt första förslaget men om du googlar så får du upp båda. Se exmpel från länkarna nedan

--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2006-08-18 07:31:20 GMT)
--------------------------------------------------

Granskningsruta kan du också säga. Annars har Matthias rätt att förhandsgranskningsruta är ovanligt klumpigt, även om det finns på nätet
Selected response from:

Lena Samuelsson
Sweden
Grading comment
Tack för svaret.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4fönster för förhandsgranskning/granskningsfönster
Lena Samuelsson
4förhandsvisa/-granska
Matthias Quaschning-Kirsch


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
förhandsvisa/-granska


Explanation:
Der entsprechende Menübefehl heißt meistens "Förhandsvisa" (oder auch, y.B. unter Gnome, "Forhandsgranska. Ich würde das verbal ausdrücken: "Framsteget kan förhandsvisas på skärmen" oder etwas in der Art.

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2006-08-18 06:40:27 GMT)
--------------------------------------------------

Natürlich nicht for- sondern fÖrhandsgranska.

--------------------------------------------------
Note added at 13 mins (2006-08-18 06:43:06 GMT)
--------------------------------------------------

Gerade sehe ich, daß das Substantiv "Förhandsvisning" auch durchaus gängig ist. "Förhandsvisningsruta" wäre mir persönlich allerdings ein wenig zu klotzig.

Matthias Quaschning-Kirsch
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 4

57 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fönster för förhandsgranskning/granskningsfönster


Explanation:
Du kan säga bådadera. SJälv har jag främst använt första förslaget men om du googlar så får du upp båda. Se exmpel från länkarna nedan

--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2006-08-18 07:31:20 GMT)
--------------------------------------------------

Granskningsruta kan du också säga. Annars har Matthias rätt att förhandsgranskningsruta är ovanligt klumpigt, även om det finns på nätet


    Reference: http://www.apple.com/se/ilife/imovie/features/effects.html
    Reference: http://www.cadsoftware.se/produkter/autoel.htm
Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Tack för svaret.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search