verkehrsberuhigte Zonen

Swedish translation: lågfartsområden

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:verkehrsberuhigte Zonen
Swedish translation:lågfartsområden
Entered by: Erik Hansson

06:26 Feb 22, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Automotive / Cars & Trucks / trafiklagstiftning
German term or phrase: verkehrsberuhigte Zonen
Fortfarande navigationssystem.
Detta är ofta bostadsområden (max. 30 km/h, ibland lägre).

"Områden med hastighetsbegränsning" passar inte, för egentligen är hastigheten begränsad överallt, oavsett om bebyggt område eller motorväg (i Sverige).
Erik Hansson
Germany
lågfartsområden
Explanation:
lågfartsväg (svenskt begrepp) = "max 30 km"-område och oftast försedd med farthinder

Ref: Åke Svedberg, Vägeverket 0243-75134
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack till er alla för överväldigande hjälp! Eftersom det inte enbart handlar om 30 km/h (även hastigheter därunder) och jag behöver något allmänt bestämmer jag mig för Vägverkets begrepp.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2lågfartsområden
Mats Wiman
3gårdsgator
Lennart Helgesson
330-zoner
Horst2
230-sträckor
Staffan Wiman
1krypkörningsområde
Sven Petersson


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
krypkörningsområde


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 6 mins (2005-02-22 06:32:59 GMT)
--------------------------------------------------

OOPS!
Please read: \"krypkörningsområden\"

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 93

28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gårdsgator


Explanation:
För ett område där skylten gårdsgata finns gäller strängare regler än i en 30-zon. För definition av gårdsgata se länken.


    Reference: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20010651.HTM
Lennart Helgesson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 174

32 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
30-sträckor


Explanation:
eller 30-sträckor och lägre. (30-sträckor är väl det allmänna ordet)
eventuellt områden med mycket låg hastighet 30 och lägre.
Beror på sammanhanget om man kan använda det.

Staffan Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 79

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
30-zoner


Explanation:
är åtminstone poppis som beteckning i Sollentuna, se link


    Reference: http://www.sollentuna.se/lokalt/politiker/formular/05-richte...
Horst2
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 14

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
lågfartsområden


Explanation:
lågfartsväg (svenskt begrepp) = "max 30 km"-område och oftast försedd med farthinder

Ref: Åke Svedberg, Vägeverket 0243-75134


Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 143
Grading comment
Tack till er alla för överväldigande hjälp! Eftersom det inte enbart handlar om 30 km/h (även hastigheter därunder) och jag behöver något allmänt bestämmer jag mig för Vägverkets begrepp.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
5 mins

agree  Hans Harding
1 hr




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search