Rattermarken

Swedish translation: slitmärken (slitspår)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Rattermarken
Swedish translation:slitmärken (slitspår)
Entered by: Klas Törnquist

17:07 Nov 23, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
German term or phrase: Rattermarken
Knackgeräusche können evtl. auch auf ein beschädigtes Lenkspindellager zurückzuführen sein.
Dabei sind Rattermarken beim Drehen der Lenkspindel spürbar.
Lennart Helgesson
Sweden
slitspår (slitsmärken)
Explanation:
...alt "skrapmärken" kanske kan duga. Ev = eng "chatter marks".

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2004-11-23 17:20:07 GMT)
--------------------------------------------------

Ska vara (slitmärken)!
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
slitmärken blev det. slitspår passar även.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3slitspår (slitsmärken)
Klas Törnquist
2Vibrationsmärken
Staffan Wiman


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
slitspår (slitsmärken)


Explanation:
...alt "skrapmärken" kanske kan duga. Ev = eng "chatter marks".

--------------------------------------------------
Note added at 12 mins (2004-11-23 17:20:07 GMT)
--------------------------------------------------

Ska vara (slitmärken)!


    Reference: http://www.whs-online.de/berichte/Referat/Der_Kreiskolbenmot...
Klas Törnquist
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 232
Grading comment
slitmärken blev det. slitspår passar även.

13 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Vibrationsmärken


Explanation:

Rattern betyder ju vibrera, skaka, skallra (Biltekninsk ordlista). Skulle det kunna vara (vågformiga) ojämnheter som uppstått pga vibrationer och som känns när man vrider på ratten.

Staffan Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 79




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search