Schaltgasse

Swedish translation: spår för växelväljaren

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Schaltgasse
Swedish translation:spår för växelväljaren
Entered by: Lena Samuelsson

13:23 Oct 28, 2010
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / Växellådor
German term or phrase: Schaltgasse
Exempel:
In Stellung ”E”, ”R” oder in der Gasse manuell wird bei laufendem Motor und geöffneter Fahrertüre nach einer Warnung das Einkuppeln verhindert"
Lena Samuelsson
Sweden
spår för växelväljaren
Explanation:
Det förefaller vara en bil med automatväxellåda där man har möjlighet att flytta växelväljaren till "spåret manuell" (växlingsspår). När man gjort det går det att växla manuellt genom att trycka växelväljaren framåt eller bakåt. Här brukar man tala om att växelväljaren är i Tiptronicläge och spåret kallas Tiptronicspår
Selected response from:

Lennart Helgesson
Sweden
Grading comment
Ja, du har rätt Lennart, det rör sig om en automatlåda. Det kanske jag skulle ha tydliggjort.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4spår för växelväljaren
Lennart Helgesson
3växelkuliss
Staffan Wiman


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
växelkuliss


Explanation:
enligt vag:s ordlista växelläge, växelområde men enligt minnet växelkuliss, vilket verkar troligare.

--------------------------------------------------
Note added at 14 minutes (2010-10-28 13:38:17 GMT)
--------------------------------------------------

Växelkuliss ska det vara enligt senaste versionen av ordlistan.

Staffan Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 79

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
spår för växelväljaren


Explanation:
Det förefaller vara en bil med automatväxellåda där man har möjlighet att flytta växelväljaren till "spåret manuell" (växlingsspår). När man gjort det går det att växla manuellt genom att trycka växelväljaren framåt eller bakåt. Här brukar man tala om att växelväljaren är i Tiptronicläge och spåret kallas Tiptronicspår


    Reference: http://www.audi.se/se/brand/sv/tools/advice/glossary/tiptron...
Lennart Helgesson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 174
Grading comment
Ja, du har rätt Lennart, det rör sig om en automatlåda. Det kanske jag skulle ha tydliggjort.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search