Riefen/Fraß

Swedish translation: repor/(djup-)rost

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Riefen/Fraß
Swedish translation:repor/(djup-)rost
Entered by: Jan Sundström

21:10 Nov 27, 2007
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
German term or phrase: Riefen/Fraß
lista med enstaka begrepp utan kontext (bilindustri)
Chris Oudenne
repor/(djup-)rost
Explanation:
Tyskarna skiljer mellan Riefen och Kratzer, ungefär repad lack vs. mindre skrapmärken.
Frass tolkar jag som ordentligt korroderad plåt, "genomäten" av rost i analogi med tyskan.
Selected response from:

Jan Sundström
Sweden
Grading comment
Tack, det verkar bra.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3repor/(djup-)rost
Jan Sundström
3 -1Däcksslitage
Staffan Wiman


  

Answers


11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
Däcksslitage


Explanation:
Hoppas mina gissningar går bättre den här gången:
Riefen ska nog vara Reifen.
Citat från nätet: "Reifen fraß der Wagen wie Brot"
Däck/slitage

Staffan Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 79

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jan Sundström: nej, eftersom Frass står med versal ska det tolkas som ett substantiv. För Riefen, se även t ex denna: http://www2.westfalia-versand.ch/shops/autozubehoer/autopfle...
10 mins

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
repor/(djup-)rost


Explanation:
Tyskarna skiljer mellan Riefen och Kratzer, ungefär repad lack vs. mindre skrapmärken.
Frass tolkar jag som ordentligt korroderad plåt, "genomäten" av rost i analogi med tyskan.



    Reference: http://de.sevenload.com/bilder/8NvXwr7/der-Rost-frisst-sich-...
    Reference: http://www.bugtales.de/2007/05/05/es-geht-deutlich-vorwarts/...
Jan Sundström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 27
Grading comment
Tack, det verkar bra.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search