Lufteinlassblende

Swedish translation: Kåpa (ram) för luftintag

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Lufteinlassblende
Swedish translation:Kåpa (ram) för luftintag
Entered by: Staffan Wiman

11:18 Sep 13, 2006
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks / Extrautrustning för bilar
German term or phrase: Lufteinlassblende
Lufteinlassblende, Chrom

"Blende" igen - fläns? bård?

(Ingen kontext - bara del av en lista)
Görel Bylund
Sweden
Ram för luftintag
Explanation:
Här gissar jag att det snarare är en ram omkring öppningen eventuellt någon sorts spjälor över också. Kanske panel passar.

--------------------------------------------------
Note added at 2 Stunden (2006-09-13 13:44:53 GMT)
--------------------------------------------------

Lufteinlassblende ger tre olika bilder, auspuffrohrblende ger inga bilder.

--------------------------------------------------
Note added at 3 Stunden (2006-09-13 14:43:34 GMT)
--------------------------------------------------

Spjäll tycker jag borde innefatta en stängningsfunktion som jag inte vet om den finns här. List eller panel tror jag mera på.
Jag har kollat i ett minne och där översätts oftast Blende med täckplatta eller panel.
Blende är tyvärr ett ord där man ofta famlar i blindo när man ska översätta det om man inte har en bild.
Selected response from:

Staffan Wiman
Sweden
Grading comment
Kunden föreslog själv "kåpa för luftintag", så ditt förslag kom ju rätt nära. Tack för svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4ventilgaller
Reino Havbrandt (X)
3dekorluftintag
Jan Sundström
3Ram för luftintag
Staffan Wiman


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Ram för luftintag


Explanation:
Här gissar jag att det snarare är en ram omkring öppningen eventuellt någon sorts spjälor över också. Kanske panel passar.

--------------------------------------------------
Note added at 2 Stunden (2006-09-13 13:44:53 GMT)
--------------------------------------------------

Lufteinlassblende ger tre olika bilder, auspuffrohrblende ger inga bilder.

--------------------------------------------------
Note added at 3 Stunden (2006-09-13 14:43:34 GMT)
--------------------------------------------------

Spjäll tycker jag borde innefatta en stängningsfunktion som jag inte vet om den finns här. List eller panel tror jag mera på.
Jag har kollat i ett minne och där översätts oftast Blende med täckplatta eller panel.
Blende är tyvärr ett ord där man ofta famlar i blindo när man ska översätta det om man inte har en bild.

Staffan Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 79
Grading comment
Kunden föreslog själv "kåpa för luftintag", så ditt förslag kom ju rätt nära. Tack för svar!
Notes to answerer
Asker: Vad tror du om spjäll?


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dekorluftintag


Explanation:
Är det frågan om styling så är det ju sällan en del med praktisk betydelse, utan med för utseendets skull. Troligen en dekor som man sätter ovanpå ett befintligt luftintag. Vanligt är också fejkade luftintag som bara klistras direkt på plåten med dubbelsidig tejp!
Botanisera gärna på sajten nedan så får du idéer om hur det kan se ut...


    Reference: http://www.stockholmcarstyling.se/advanced_search_result.php...
Jan Sundström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 27
Notes to answerer
Asker: - Via din länk hittade jag en "frontkjol", mycket ful, för 10 000:- !! Fullständigt obegripligt ... :-)


1 day 20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ventilgaller


Explanation:
är nog den vanligaste benämningen. Jag tycker nog att ramen i så fall är den fasta, inte löstagbara delen av luftintagsventilen


    Reference: http://www.byggtillbehor.se/produkter/visa_produkt.php?p=38
    Reference: http://se.letsbuyit.com/bilar_and_motorer-category~category~...
Reino Havbrandt (X)
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 249




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search