Vorförderpumpe

Swedish translation: matarpump

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Vorförderpumpe
Swedish translation:matarpump
Entered by: Klas Törnquist

17:26 Dec 29, 2005
German to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
German term or phrase: Vorförderpumpe
Vad heter Vorförderpumpe på svenska? Förmatningspump kanske - men det ordet ger nästan inga träffar på Google, medan Vorförderpumpe förfaller vara en vanlig term.

Pumpen i fråga sitter alltså i bränslesystemet, tycks det.
Hans Näslund
Sweden
matarpump
Explanation:
..bör räcka. En pump som matar fram bränsle från tanken, under relativt lågt tryck, till en högtryckspump som sitter på motorn och alstrar högt tryck för insprutning. "vor" är troligen redundant.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Matarpump blir bra - tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2matarpump
Klas Törnquist
4matarpump
Lennart Helgesson
4matningspump
Reino Havbrandt (X)
2frammatarpump
Staffan Wiman


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
frammatarpump


Explanation:
Fick nyligen ordet i ett minne.

--------------------------------------------------
Note added at 2005-12-29 18:13:01 (GMT)
--------------------------------------------------

Fast ingen direkt trängsel bland \"förmatarpump\" på Google...

Staffan Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 79

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Vorförderpumpe
matningspump


Explanation:
I ett system med direktinsprutning så finns det ofta två pumpar, en "förmatningspump" som matar fram bränslet och sen insprutningspumpen (injector) som sprutar in bränslet i cylindern vid rätt tidpunkt.
Jag har nog kallat den för matningspump genom åren, men vill nån ändra på det, så visst är jag öppen för nya ideer.

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 249

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Vorförderpumpe
matarpump


Explanation:
..bör räcka. En pump som matar fram bränsle från tanken, under relativt lågt tryck, till en högtryckspump som sitter på motorn och alstrar högt tryck för insprutning. "vor" är troligen redundant.


    Reference: http://www.auto-news24.de/_/bericht_Vorfoerderpumpe---Vorarb...
Klas Törnquist
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 232
Grading comment
Matarpump blir bra - tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt (X): Jag och kollegan Klas är tydligen ense om denna pump, smaksak vilken term man väljer.
8 mins
  -> Jo, enighet tvärs över sjön!

agree  cologne
3 hrs
  -> Tackar!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Vorförderpumpe
matarpump


Explanation:
Gissar att det är lite övertydlighet för Förderpumpe som sitter före insprutningspumpen i en dieselmotor. Om det nu är en sådan som avses.

Lennart Helgesson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 174

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt (X): ok även om det är redundant
1 hr
  -> Missade att det redan fanns på listan.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search