Zeichenstudio

Swedish translation: ritstudio, ritateljé

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Zeichenstudio
Swedish translation:ritstudio, ritateljé
Entered by: Erik Hansson

10:08 Apr 19, 2011
German to Swedish translations [PRO]
Art/Literary - Art, Arts & Crafts, Painting / skulptering
German term or phrase: Zeichenstudio
Det rör sig om en studio där en skulptör gör sina skisser inför själva skulpteringen.
Jag har letat på måfå efter skissningsstudio, skiss-studio och skisstudio, men det blev inget napp. Har någon ett bra förslag? Tack.
Erik Hansson
Germany
ritstudio
Explanation:
Skulptörer och målare har ateljén som sin arbetsplats, några kallar den sin studio - tecknare brukar tala om sin studio. Om skulptören har ett avskilt rum där han skissar/gör ritningar och använder datorn (och där det inte dammar som det kan göra i ateljén) så kan rummet kallas studio. För skulptörens del kan rummets namn vara studio eller ritstudio, det senare en direkt översättning från tyskan.
Selected response from:

Helen Hedman Walderhaug
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5ritstudio
Helen Hedman Walderhaug
2ritateljé
Lena Svensson
2Ritstuga
Staffan Wiman


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Ritstuga


Explanation:
Ordet tycks kunna betyda många olika saker. Kanske skulle det gå här om sammanhanget är klart. Ordet låter dessutom trevlligt.

Staffan Wiman
Sweden
Native speaker of: Swedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
ritateljé


Explanation:
Ytterligare ett förslag.

Lena Svensson
Sweden
Native speaker of: Swedish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
ritstudio


Explanation:
Skulptörer och målare har ateljén som sin arbetsplats, några kallar den sin studio - tecknare brukar tala om sin studio. Om skulptören har ett avskilt rum där han skissar/gör ritningar och använder datorn (och där det inte dammar som det kan göra i ateljén) så kan rummet kallas studio. För skulptörens del kan rummets namn vara studio eller ritstudio, det senare en direkt översättning från tyskan.

Helen Hedman Walderhaug
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack för hjälpen!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search