Revision

Polish translation: rewizja

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Revision
Polish translation:rewizja
Entered by: Alina Brockelt

07:32 Aug 29, 2005
German to Polish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
German term or phrase: Revision
t³umaczy³am dotychczas jako "rewizja nadzwyczajna", w 1995 zmieniono jednak ustawê wprowadzaj¹c "kasacjê", która t³umaczona jest czêsto (np. przez p. Weigend )jako Kassation.
Moje pytanie: czy "Revision" mo¿na przet³umaczyæ jako "kasacja", czy lepszym rozwi¹zaniem bêdzie zostanie przy rewizji?
Alina Brockelt
rewizja
Explanation:
w systemie DE jest rewizja,w innych krajach (w tym PL, FR) kasacja: terminy nie s± tożsame;
USTAWA z dnia 1 marca 1996 r. "O zmianie Kodeksu postępowania cywilnego, rozporz±dzeń Prezydenta Rzeczypospolitej - Prawo upadło¶ciowe i Prawo o postępowaniu układowym, Kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o kosztach s±dowych w sprawach cywilnych oraz niektórych innych ustaw." Dz. U. Nr 43, poz. 189) - zmienia rewizję na kasację: ale nie objęła ona terytorium RFN, zatem, tak jak poprzednio tłumaczyła¶, jest to w RFN nadal "rewizja".
Selected response from:

rjz
Grading comment
Dziękuję bardzo, po intensywniejszym przestudiowaniu różnych publikacji w tym temacie, pozostanę przy rewizji. Kasacja w rzeczy samej nie oddaje istoty niem. "Revision"
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4apelacja
Grażyna Lesińska
3rewizja
rjz


Discussion entries: 6





  

Answers


56 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
apelacja


Explanation:
Pojęcie rewizji w języku prawniczym do niedawna było używane w znaczeniu ¶rodka odwoławczego od wyroku s±du. Obecnie po zmianach w procedurze karnej i cywilnej ¶rodek ten nazywany jest apelacj±. http://portalwiedzy.onet.pl/129561,haslo.html

Apelacja (łac. appellatio - odwołanie) to odwołanie się od wydanego rozstrzygnięcia. W prawie s±dowym apelacja jest ¶rodkiem odwoławczym od wyroku s±du pierwszej instancji do s±du drugiej instancji.

Apelacja przysługuje wył±cznie od wyroku s±du pierwszej instancji, czyli od pierwszego orzeczenia jakie zapadło w danej sprawie. Od wyroków wydanych w pierwszej instancji przez s±d rejonowy apelacja przysługuje do s±du okręgowego, natomiast je¶li wyrok w pierwszej instancji zapadł przed s±dem rejonowym, s±dem drugiej instancji jest s±d apelacyjny.


Skutkiem apelacji może być kasacja, ale nie musi.

--------------------------------------------------
Note added at 58 mins (2005-08-29 08:30:54 GMT)
--------------------------------------------------

In der Rechtswissenschaft ist die Revision ein Rechtsmittel, das zur Überprüfung eines gerichtlichen Urteils auf Rechtsfehler durch ein übergeordnetes Gericht führt, siehe Revision (Recht).http://de.wikipedia.org/wiki/Revision

--------------------------------------------------
Note added at 59 mins (2005-08-29 08:32:04 GMT)
--------------------------------------------------

Osobi¶cie zdarzyło mi się składać apelację, która zakończyła się kasacj±.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 0 min (2005-08-29 08:33:03 GMT)
--------------------------------------------------

i jeszcze Duden: (Rechtsspr.) gegen ein [Berufungs]urteil einzulegendes Rechtsmittel, das die Überprüfung dieses Urteils hinsichtlich einer behaupteten fehlerhaften Gesetzesanwendung od. hinsichtlich angeblicher Verfahrensmängel fordert:


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 17 mins (2005-08-29 08:50:27 GMT)
--------------------------------------------------

Kasacja
Z Wikipedii, wolnej encyklopedii.

Kasacja to nadzwyczajny ¶rodek odwoławczy od prawomocnego wyroku s±du II instancji. Rozpoznaje j± S±d Najwyższy. Kasacja przysługuje od każdego prawomocnego orzeczenia kończ±cego postępowanie s±dowe. Wystepuje zarówno w postępowaniu karnym, jaki i w cywilnym.

Do wniesienia kasacji s± uprawnione strony, poza tym wnoszona jest przez Prokuratora Generalnego lub Rzecznika Praw Obywatelskich. Kasacja wnoszona przez stronę musi być sporz±dzona i podpisana przez obrońcę lub pełnomocnika będ±cego adwokatem lub radc± prawnym (przymus adwokacki).

Obecnie s± dwa rodzaje kasacji:

* kasacja zwyczajna,
* kasacja nadzwyczajna.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 20 mins (2005-08-29 08:52:56 GMT)
--------------------------------------------------

czyli: KASACJA lub APELACJA w zalezno¶ci od instancji (w Twoim konte¶cie).

Grażyna Lesińska
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 123

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rewizja


Explanation:
w systemie DE jest rewizja,w innych krajach (w tym PL, FR) kasacja: terminy nie s± tożsame;
USTAWA z dnia 1 marca 1996 r. "O zmianie Kodeksu postępowania cywilnego, rozporz±dzeń Prezydenta Rzeczypospolitej - Prawo upadło¶ciowe i Prawo o postępowaniu układowym, Kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o kosztach s±dowych w sprawach cywilnych oraz niektórych innych ustaw." Dz. U. Nr 43, poz. 189) - zmienia rewizję na kasację: ale nie objęła ona terytorium RFN, zatem, tak jak poprzednio tłumaczyła¶, jest to w RFN nadal "rewizja".

rjz
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in GermanGerman
PRO pts in category: 258
Grading comment
Dziękuję bardzo, po intensywniejszym przestudiowaniu różnych publikacji w tym temacie, pozostanę przy rewizji. Kasacja w rzeczy samej nie oddaje istoty niem. "Revision"




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search