gründerzeitlich

Polish translation: okres grynderski

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:gründerzeitlich
Polish translation:okres grynderski
Entered by: BarbaraW

08:03 Jun 21, 2006
German to Polish translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters
German term or phrase: gründerzeitlich
Der hatte das ursprüngliche Domizil, in dem Władysław Strzemiński und Katarzyna Kobro ihr ehrgeiziges Unternehmen starteten, nicht kennen gelernt: ein gründerzeitlicher, inzwischen arg renovierungsbedürftiger Prachtbaustil: Neorenaissance – mitten in der Alstadt von Lodz. In den nächsten Wochen besitzt er eine attraktive Dependance am Maschsee.
BarbaraW
okres grynderski
Explanation:
wg. Kopalinskiego ;)
www.slownik-online.pl/kopalinski/17C698E1701B5D75C12565DB00...

Miasto Lipsk stanowi centrum wschodnioniemieckiej gospodarki budowlanej i należy do miast o najwyższej liczbie budynków z okresu Gründerzeit (okres grynderski).
http://www.leipziger-messe.de/LeMMon/PRESSE_P.NSF/52dd948338...

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2006-06-21 08:26:12 GMT)
--------------------------------------------------

1.2. Lata 1848-1889. Wrocławskie obiekty komercyjne w erze wolnego kapitalizmu - okres grynderski
http://www.sklep.architekci.pl/go/_info/?id=649

Uliczka zwierciadlana
Samo miasto jest dziełem sztuki, jest “podróżą w czasie” wśród ulic i placów, od gotyku poprzez renesans i barok, aż po historyzm okresu grynderskiego, secesję i nowoczesność.
http://www.bip.zgorzelec.iap.pl/2219,5783/5783/art2058.html

~~~~~~~~~~~~
Ale uzupelnilabym to oczywiscie o podanie nazwy oryginalnej w nawiasie.
Selected response from:

Aleksandra Kwasnik
Germany
Grading comment
Dziękuję serdecznie :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4okresu "Gründerzeit"
rjz
4okres po 1870 r.
Alicja Bloemer
3 +1okres grynderski
Aleksandra Kwasnik


Discussion entries: 3





  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
okres grynderski


Explanation:
wg. Kopalinskiego ;)
www.slownik-online.pl/kopalinski/17C698E1701B5D75C12565DB00...

Miasto Lipsk stanowi centrum wschodnioniemieckiej gospodarki budowlanej i należy do miast o najwyższej liczbie budynków z okresu Gründerzeit (okres grynderski).
http://www.leipziger-messe.de/LeMMon/PRESSE_P.NSF/52dd948338...

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2006-06-21 08:26:12 GMT)
--------------------------------------------------

1.2. Lata 1848-1889. Wrocławskie obiekty komercyjne w erze wolnego kapitalizmu - okres grynderski
http://www.sklep.architekci.pl/go/_info/?id=649

Uliczka zwierciadlana
Samo miasto jest dziełem sztuki, jest “podróżą w czasie” wśród ulic i placów, od gotyku poprzez renesans i barok, aż po historyzm okresu grynderskiego, secesję i nowoczesność.
http://www.bip.zgorzelec.iap.pl/2219,5783/5783/art2058.html

~~~~~~~~~~~~
Ale uzupelnilabym to oczywiscie o podanie nazwy oryginalnej w nawiasie.

Aleksandra Kwasnik
Germany
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in PolishPolish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Dziękuję serdecznie :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jerzy Czopik: mnie przekonujesz :-)
33 mins
  -> thx :)

neutral  Alicja Bloemer: smiesznie to brzmi
46 mins
  -> to nie ja wymyslilam ;-)

neutral  rjz: :-( no to już chyba pora na arbitraż; to tak jakby mówić: lajpcigowski; ;-) jak to zostanie traz wpisne, to będzie to jeszcze jeden argument ze "śmietnika internetowego", że tak się mówi. ;-)
1 day 1 hr
  -> Ale Kopalinski to nie smietnik, i tez tak mówi... :-(

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
okres po 1870 r.


Explanation:
Charakter modelowy ma z pewnością rozpoczęta na początku lat 70tych instytucja tak zwanych lokali ochrony terenu /Gebietsbetreuungslokale/. Lokale ochrony terenu w ścisłej zabudowie z końca XIX w. (Gründerzeit) są elementem łączącym między planowaniem miasta, remontami domów i daną ludnością, której to dotyczy.

http://de.wikipedia.org/wiki/Gründerzeit

Gründerzeit to po prostu okreslenie fachowe, którego sie nie tlumaczy, ewentualnie mozna to zastapic okresem historycznym , podajac daty.

--------------------------------------------------
Note added at 1 Stunde (2006-06-21 09:18:21 GMT)
--------------------------------------------------

Pierwszy teks: http://www.wieninternational.at/de/node/345?PHPSESSID=43c75e...

Alicja Bloemer
Native speaker of: Native in PolishPolish

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
okresu "Gründerzeit"


Explanation:
nie ma chyba terminu zupełnie PL, w Pl stosuje sie w kulturoznawstwie cytat z DE;
/jest to okres po 1870 r./

--------------------------------------------------
Note added at 1 Tag4 Stunden (2006-06-22 12:12:33 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

http://www.wieninternational.at/de/node/345?PHPSESSID=43c75e...

Tu przykład jak to można tłum. / w kontekście podanego zdania/
:-)

rjz
Native speaker of: Native in PolishPolish, Native in GermanGerman




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search