forkelt die Brunftkuhlen

Dutch translation: haalt gewei door de grond in de bronstkuil

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:forkelt die Brunftkuhlen
Dutch translation:haalt gewei door de grond in de bronstkuil
Entered by: Nicole Tillmanns

03:51 May 10, 2019
German to Dutch translations [PRO]
Science - Biology (-tech,-chem,micro-) / animal terminology
German term or phrase: forkelt die Brunftkuhlen
Zeiten der Brunft ist der Rusahirsch besonders aggressiv. Dabei forkelt er die Brunftkuhlen, in die er vorher genässt hat und macht sich über kleinere Büsche mit seinem Geweih her.
Eric Verdonck
haalt gewei door het gras op de bronstplaats
Explanation:
"Forkeln" of in het Nederlands "forkelen" is eigenlijk het verwonden van een ander hert met het gewei. Maar hier wordt denk ik bedoeld dat het hert met zijn gewei tegen struiken en bomen slaat en zijn gewei door het gras of de hei haalt om de veroverde bronstplaats (of ‘lek’) te makeren.
Selected response from:

Nicole Tillmanns
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5haalt gewei door het gras op de bronstplaats
Nicole Tillmanns
4Omwoelen
M.J. van den End
3 +1...graaft (hij) bronstkuilen...
Riens Middelhof
4forkelt de bok zo lang tot kuilen voor de bronst ontstaan
Yvonne Manuela Meissner


Discussion entries: 4





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
haalt gewei door het gras op de bronstplaats


Explanation:
"Forkeln" of in het Nederlands "forkelen" is eigenlijk het verwonden van een ander hert met het gewei. Maar hier wordt denk ik bedoeld dat het hert met zijn gewei tegen struiken en bomen slaat en zijn gewei door het gras of de hei haalt om de veroverde bronstplaats (of ‘lek’) te makeren.


    Reference: http://twitter.com/bosw8ersabine/status/779011992069738496)....
    Reference: http://www.zoogdiervereniging.nl/het-damhert-dama-dama
Nicole Tillmanns
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: hallo, dankjewel hoor, bedoel je om de bronplaats rondom de bronstkuilen te markeren ?


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
...graaft (hij) bronstkuilen...


Explanation:
Forkeln is vechten met het gewei, maar wordt ook gebruikt voor het uitgraven van bronstkuilen.


    https://www.hetedelhert.nl/belevenissen-wild/3082-het-gedrag-rondom-de-bronstkuil
Riens Middelhof
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in SpanishSpanish
Notes to answerer
Asker: dankjewel, een heel verhelderende link


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charles van der Heiden
1 hr

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
forkelt der Hirsch Brunstkuhlen
forkelt de bok zo lang tot kuilen voor de bronst ontstaan


Explanation:
Het forkelen dient de bok ter verdediging van het territorium tegenover de concurrent (concurrent m.b.t. voortplanting en territorium). In dit geval wordt het territorium t.a.v. de hinde verdedigd. De hinde is het wijfje.

Je kunt expliciteren als de lezer weinig weet of de formulering implciet houden. Ik heb gekozen voor explicitering. Weglaten is snel gebeurd.... ;-)

Orig.:
"... zu Zeiten der Brunst ist der Rusahirsch besonders aggressiv. Dabei forkelt er die Brunstkuhlen, in die er vorher genässt hat und macht sich über kleinere Büsche mit seinem Geweih her."

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2019-05-10 08:56:40 GMT)
--------------------------------------------------

forkelt de bok zo lang tot bronstkuilen ontstaan
forkelt de bok zo lang tot kuilen voor de bronst ontstaan

Example sentence(s):
  • forkelt der Hirsch Brunstkuhlen
  • forkelt de bok zo lang tot kuilen voor de bronst ontstaan
Yvonne Manuela Meissner
Netherlands
Native speaker of: Native in GermanGerman
Notes to answerer
Asker: dankjewel, dit helpt (mee) :-)


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Riens Middelhof: Ik denk niet dat de (geïnteresseerde) leek weet wat forkelen is...
34 mins
  -> ... :-) Riens, noch in het DE noch in het NL is 'forkelen' aan een groot publiek bekend. We zoeken naar een vertaling voor specifieke terminologie voor idem publiek, geen expliciteren van begrippen.

1 day 2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Omwoelen


Explanation:
Woelt hij de grond om met zijn gewei zodat er bronstkuilen ontstaan

M.J. van den End
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search