oiseaux des Indes

Dutch translation: Indische vogels

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:oiseaux des Indes
Dutch translation:Indische vogels
Entered by: Tineke Pockelé

11:41 Jan 9, 2006
French to Dutch translations [PRO]
Zoology / Vogels
French term or phrase: oiseaux des Indes
Uit een beschrijving van de Bourgondische hertog Filips de Stoute:
"Il est toujours somptueusement vêtu, et son chapeau est garni de plumes, douze d'autruche, deux de faisan et deux d'oiseaux des Indes."
Wat voor pluimen had die kerel toch op zijn hoofd?
Gewoon pluimen van 'Indische vogels'? Of gaat het hier toch om een specieke vogelsoort? Ik vind op sommige Spaanstalige sites het woord 'dindon' terug bij deze term, kan het hier om kalkoen/kalkoense haan gaan? Welke ornitholoog helpt mij?
Tineke Pockelé
Belgium
Indische vogels
Explanation:
In de anachronistische betekenis van Oost-Indische vogels. Het meervoud verwijst juist niet naar India.

Kalkoenveren en veren van West-Indische vogels zijn uitgesloten, omdat er sinds de dood van Filips de Stoute bijna een eeuw voorbijging voordat Columbus Amerika ontdekte.

Eerste treffer op Google: http://museum.gov.ns.ca/mnh/nature/nsbirds/french/feat05.htm
Selected response from:

Gerard de Noord
France
Grading comment
Ik ben helemaal overtuigd, merci!
Ter info: Van Dale geeft twee verklaringen voor Indisch (bn.): 1/ betr. hebbend op het voormalige Nederlands-Indië en 2/ Indiaas...

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Indiase vogels
Pasteur
3Indische vogels
Gerard de Noord


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Indiase vogels


Explanation:
niet verwarren: Indisch (uit Nederlands-Indië, maar dat bestond toen nog niet!!), en Indiaas (uit India, waar Frankrijk toen al handelsbetrekkingen mee onderhield). Ik zou het algemeen houden, het gaat om een teken van rijkdom.

--------------------------------------------------
Note added at 26 mins (2006-01-09 12:08:09 GMT)
--------------------------------------------------

Kalkoenen kijken met hoogst onwaarschijnlijk trouwens!

Pasteur
Native speaker of: Dutch

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Indische vogels


Explanation:
In de anachronistische betekenis van Oost-Indische vogels. Het meervoud verwijst juist niet naar India.

Kalkoenveren en veren van West-Indische vogels zijn uitgesloten, omdat er sinds de dood van Filips de Stoute bijna een eeuw voorbijging voordat Columbus Amerika ontdekte.

Eerste treffer op Google: http://museum.gov.ns.ca/mnh/nature/nsbirds/french/feat05.htm

Gerard de Noord
France
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Ik ben helemaal overtuigd, merci!
Ter info: Van Dale geeft twee verklaringen voor Indisch (bn.): 1/ betr. hebbend op het voormalige Nederlands-Indië en 2/ Indiaas...




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search