enseigne

Dutch translation: uithangbord

14:01 Jan 26, 2020
French to Dutch translations [PRO]
Marketing - Tourism & Travel / tourisme
French term or phrase: enseigne
Lieu incontournable de la Ville de Concarneau , la ville close est parmi les sites les plus visités en Bretagne.
Cet îlot de 350m de long et 100m de large, se signale par un convivial beffroi et un cadran solaire.
Deux petits ponts vous ouvrent les portes des murailles.
Artère principale, la rue Vauban est bordée de charmantes maisons aux enseignes en accord avec la cité.
Bram Poldervaart
Dutch translation:uithangbord
Explanation:
Hier geen detonerende uithangborden.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2020-01-26 20:25:15 GMT)
--------------------------------------------------

Voorbeeldzin:

ˮDe eerste gemeentelijke verordening op reclames, opschriften en uithangbordenen andere publiciteitsmiddelen werd in 1980 uitgevaardigd en was een belangrijke stap in de vrijwaring van het stadsgezicht. […] Reclame, opschriften, uithangborden en winkelpuien moeten de kwaliteiten en de esthetische en architecturale eigenschappen van de gevels respecteren. Ze moeten zich harmonisch en eenvoudig inpassen in het volledige gevelbeeld.”
(https://www.brugge.be/rup-31005-214-00229-00001-tn)

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2020-01-26 22:00:27 GMT)
--------------------------------------------------

Diverses enseignes dans la ville close :
http://maelys22.eklablog.com/concarneau-les-enseignes-a13225...

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2020-01-27 06:03:13 GMT)
--------------------------------------------------

"Enseigne" heeft een breder betekenis dan "uithangbord" alleen:

"Une enseigne commerciale est une inscription, forme ou image apposée sur un immeuble, ou située sur un terrain, portant sur une activité qui s'y exerce. Elle permet aux clients d'identifier le local d'exploitation (une boutique par exemple)."
(https://www.service-public.fr/professionnels-entreprises/vos...

Misschien daarom beter hier "gevelreclame".

"Onder gevelreclame vallen alle reclame-uitingen die zich aan de gevel van een winkel of bedrijfspand bevinden. Deze vorm van buitenreclame kan bijvoorbeeld bestaan uit uithangborden, naambordjes, lichtbakken, gevelletters, raamstickers of opgespannen doeken."
(https://www.marketingtermen.nl/begrip/gevelreclame)
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
bedakt, ik heb voor gevelreclame gekozen, de betekenis van uithangbord was mij natuurlijk bekend, maar het is dus ruimer dan dat.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2uithangbord
Roy vd Heijden
4uithangbord
Jozefien Maricou


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
uithangbord


Explanation:
Hier geen detonerende uithangborden.

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2020-01-26 20:25:15 GMT)
--------------------------------------------------

Voorbeeldzin:

ˮDe eerste gemeentelijke verordening op reclames, opschriften en uithangbordenen andere publiciteitsmiddelen werd in 1980 uitgevaardigd en was een belangrijke stap in de vrijwaring van het stadsgezicht. […] Reclame, opschriften, uithangborden en winkelpuien moeten de kwaliteiten en de esthetische en architecturale eigenschappen van de gevels respecteren. Ze moeten zich harmonisch en eenvoudig inpassen in het volledige gevelbeeld.”
(https://www.brugge.be/rup-31005-214-00229-00001-tn)

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2020-01-26 22:00:27 GMT)
--------------------------------------------------

Diverses enseignes dans la ville close :
http://maelys22.eklablog.com/concarneau-les-enseignes-a13225...

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2020-01-27 06:03:13 GMT)
--------------------------------------------------

"Enseigne" heeft een breder betekenis dan "uithangbord" alleen:

"Une enseigne commerciale est une inscription, forme ou image apposée sur un immeuble, ou située sur un terrain, portant sur une activité qui s'y exerce. Elle permet aux clients d'identifier le local d'exploitation (une boutique par exemple)."
(https://www.service-public.fr/professionnels-entreprises/vos...

Misschien daarom beter hier "gevelreclame".

"Onder gevelreclame vallen alle reclame-uitingen die zich aan de gevel van een winkel of bedrijfspand bevinden. Deze vorm van buitenreclame kan bijvoorbeeld bestaan uit uithangborden, naambordjes, lichtbakken, gevelletters, raamstickers of opgespannen doeken."
(https://www.marketingtermen.nl/begrip/gevelreclame)

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 83
Grading comment
bedakt, ik heb voor gevelreclame gekozen, de betekenis van uithangbord was mij natuurlijk bekend, maar het is dus ruimer dan dat.
Notes to answerer
Asker: Ja dat bevestigt mijn vermoeden. Ik wist niet zeker of het ook nog een andere betekenis had, omdat ik als ik foto's van die straat bekijk, ik helemaal geen uithangborden zie.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elma de Jong
1 hr

agree  Frank Blous
1 day 6 hrs

2 days 50 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
uithangbord


Explanation:
Een 'enseigne' kan inderdaad gevelreclame zijn, maar kan ook verwijzen naar de traditionelere uithangbordjes met een blazoen of de naam van een winkel, restaurant enz (zie tweede link).

Ik was deze zomer op reis in Bretagne en heb Concarneau bezocht. Er hangen wel degelijk heel wat traditionele uithangbordjes in de zogenaamde Ville Close.


    Reference: http://hwww.tourismebretagne.com/app/uploads/crt-bretagne/20...
Jozefien Maricou
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search