PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

le panier moyen

Dutch translation: gemiddelde aankopen

08:32 May 7, 2004
French to Dutch translations [PRO]
Retail
French term or phrase: le panier moyen
le panier moyen d'une maman avec bébé est supérieur à la moyenne.
LiesbetM
Dutch translation:gemiddelde aankopen
Explanation:
*
Selected response from:

rodi
Belgium
Grading comment
dank je
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +3gemiddelde aankopen
rodi
5het gemiddelde mandje
Nicolette Ri (X)
4het gemiddelde winkelwagentje
GertV


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +3
gemiddelde aankopen


Explanation:
*

rodi
Belgium
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
PRO pts in category: 4
Grading comment
dank je

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ballistic: juist, ben ik ook reeds tegengekomen. Gemiddeld bestedingsbedrag is ook een mogelijkheid.
1 min

agree  Ellen-Marian Panissières
5 mins

agree  Jacqueline van der Spek
24 mins

34 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
het gemiddelde mandje


Explanation:
Bij het CBS wordt dit gewoon het mandje genoemd, dwz. het pakket goederen en diensten die in aanmerking genomen worden voor bijvoorbeeld de berekening van het indexcijfer.

"Uitgangspunt bij de berekening van de CPI zijn de uitgaven in een bepaald basisjaar. Vanaf 2003 is dat basisjaar 2000. De uitgaven van huishoudens kunnen in de loop van de tijd veranderen, bijvoorbeeld doordat er nieuwe producten op de markt komen of omdat de samenstelling van de bevolking anders wordt. Ook een verandering in het welvaartsniveau kan een ander aankooppatroon tot gevolg hebben. Wanneer het mandje van de CPI niet meer aansluit bij het bestedingspatroon van de consument, kiest het CBS een recenter basisjaar. Om sneller wijzigingen in het consumptiepatroon van de consumenten in de CPI tot uitdrukking te brengen, wordt vanaf 2004 overgegaan op een jaarlijkse basisverlegging.
http://www.cbs.nl/nl/standaarden/begrippen/conjunctuurgegeve...


Nicolette Ri (X)
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
het gemiddelde winkelwagentje


Explanation:
Het gaat inderdaad om de gemiddelde hoeveelheid die wordt aangekocht. Het hangt wat af van het genre tekst, maar misschien is dit een leuk alternatief als het iets losser mag...

HTH

Gert

GertV
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search