récit identitaire

Dutch translation: Over ons / Wie zijn we

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:récit identitaire
Dutch translation:Over ons / Wie zijn we
Entered by: Anne-Marie Kalkman

08:40 Oct 26, 2012
French to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Printing & Publishing / huisstijlgids
French term or phrase: récit identitaire
In een huisstijlgids die ik aan het vertalen ben, is een van de koppen 'récit identitaire'. Ik vind hiervoor niet veel hits en dan vooral Frans-Canadese. Weet iemand hiervoor een pakkende vertaling? 'Het verhaal achter de identiteit' is wat ik tot nu toe zelf heb bedacht.
Na deze titel volgt een (natuurlijk) mooi verhaal over wat de leden van de hotelketen hun klanten willen bieden.

Bij voorbaat dank!
Anne-Marie Kalkman
Over ons / Wie zijn we
Explanation:
Kort en krachtig
Selected response from:

Katie Van Keijenberg
Belgium
Grading comment
Dit past echt het beste bij dit marketingverhaal.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4Over ons / Wie zijn we
Katie Van Keijenberg
4 +1Ontstaansgeschiedenis
CKeuker
3Waar wij voor staan
Roy vd Heijden
3Onze missie
Wouter Jongejan
3identiteitskit
Wim Jonckheere


Discussion entries: 1





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
Over ons / Wie zijn we


Explanation:
Kort en krachtig

Katie Van Keijenberg
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dit past echt het beste bij dit marketingverhaal.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Dineke Vermet: Vind ik een mooie vertaling. Zelf zou ik wel kiezen voor "wij" in plaats van "we" (misschien omdat ik Nederlandse ben)
35 mins
  -> Dat is inderdaad je Nederlandse roots, maar "wij" is ook goed. Dank je Dineke!

agree  nrichy (X): of: Over onze organisatie (of bedrijf, vereniging, afhankelijk van structuur. )
3 hrs
  -> Bedankt nrichy, jouw optie is ook goed, maar "Over ons" klinkt persoonlijker en aangezien dit een hotelketen is, lijkt me dat wel het juiste effect. Bedankt!

agree  Zerlina
10 hrs
  -> Dank je Zerlina!

agree  Odette Jonkers (X)
23 hrs
  -> Dank je St Just!

21 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
identiteitskit


Explanation:
kan niet echt inschatten of het hier in het geheel van de context past, maar dit is wat het eerst bij me opkwam

Wim Jonckheere
France
Native speaker of: Native in FlemishFlemish

27 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Ontstaansgeschiedenis


Explanation:
Ontstaansgeschiedenis, omdat er in "récit identitaire" ook het aspect zit van het vormen van een identiteit, dus: hoe zijn we door de jaren heen geworden wie we nu zijn.

Example sentence(s):
  • Par récit identitaire, terme que nous empruntons à Jocelyn Maclure dans son livre du même titre 3, nous englobons une réalité plus large que ce que peut contenir le concept d\'identité, car si le questionnement identitaire est bien

    Reference: http://www.archipel.uqam.ca/1780/1/M10723.pdf
CKeuker
Netherlands
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  nrichy (X): kan ook, maar doet een beetje denken aan het verleden.
3 hrs

28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Onze missie


Explanation:
Deze term wordt veel gebruikt in het bedrijfsleven om in een paar zinnen de kernwaarden van het bedrijf te presenteren. Ik weet natuurlijk niet of dat hier het geval is.

Wouter Jongejan
France
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Waar wij voor staan


Explanation:
Een mogelijkheid.

Vgl.:

"We hebben onze huisstijl onlangs grondig gewijzigd. Die vernieuwing geeft aan waar wij voor staan: [kort récit identitaire + video]"
(http://www.upp.be/node/97)

--------------------------------------------------
Note added at 2 uren (2012-10-26 10:48:17 GMT)
--------------------------------------------------

In de huisstijlgids wordt onder het kopje « récit identitaire » wellicht uiteengezet [récit] waar de hotelketen in kwestie voor staat [identitaire], namelijk een uitstekende dienstverlening aan haar gasten (“mooi verhaal over wat de leden van de hotelketen hun klanten willen bieden”).


Cf.:

récit = “jullie verhaal’, “vertellen”; identitaire = “waar jullie voor staan”

“Wij ontwerpen een huisstijl aan de hand van jullie verhaal. Een huisstijl die daadwerkelijk bij jullie past, eentje die kan vertellen waar jullie voor staan en waar jullie trots op kunnen zijn.”
(http://www.reclamebureauj2cd.nl/diensten/huisstijlontwikkeli...


récit = “Uw verhaal”; identitaire = “waar uw bedrijf voor staat”:

“Een logo geeft uw bedrijf een gezicht, een identiteit, onderscheidt het van de concurrentie. Wij ontwerpen voor u een logo dat meer doet dan dat. Een logo dat wij ontwerpen vertelt een verhaal. Uw verhaal! U zegt ons waar uw bedrijf voor staat, en wij verwerken dat in het logo. Daarbij houden we rekening met de kleuren die u graag wil gebruiken en de stijl waarin u zich wil profileren.”
(http://www.webbits.be/webdesign-portfolio/logo-maken-logo-on...


récit = “Achter elke button schuilt een verhaal”; identitaire = “iets waar wij als FOS voor staan en we ons aan willen verbinden.”

“In 2000 lanceerde FOS Open Scouting een eerste echte huisstijl.
[...]
Met de nieuwe FOS-stijl kan elke eenheid zijn eigen kleine stijl creëren zonder daarbij het FOS-gevoel te verliezen. Elke button in de nieuwe stijl draagt namelijk betekenis in zich.
[...]
Uiteraard zijn die buttons meer dan een hoop mooie prentjes bij elkaar. Achter elke button schuilt een verhaal, iets waar wij als FOS voor staan en we ons aan willen verbinden.”
(http://www.fos.be/userfiles/files/scoutsmapartikels/Huisstij...




--------------------------------------------------
Note added at 2 uren (2012-10-26 11:38:49 GMT)
--------------------------------------------------

Voorbeeld van het gebruik van het kopje “Waar staan we voor?”:

récit = “uit te dragen”, “boodschap over te brengen”; identitaire = “Waar staan we voor?”, “Waar gaan wij voor?”

[kopje] “Waar staan we voor?

Bij SWZ staat de cliënt centraal.

Hij heeft de regie over zijn eigen leven.

Wij ondersteunen mensen met een beperking in alle fasen van hun leven, om zoveel mogelijk op eigen kracht mee te doen in de maatschappij. De vragen en de talenten van onze cliënten zijn hierbij leidend. Onze cliënten zijn mensen met een lichamelijke of meervoudige beperking en mensen met niet aangeboren hersenletsel (NAH).

SWZ is actief in Noordoost- en Zuidoost-Brabant. Wij beschikken over diverse activiteitencentra en (kleinschalige) woonvormen. Daarnaast bieden we thuisondersteuning, begeleid wonen, arbeidsondersteuning, onderzoek en behandeling. We verlenen onze diensten op basis van gelijkwaardigheid, met deskundige en betrokken medewerkers.”


[kopje] “Waar gaan we voor?

SWZ wil er niet “het beste van maken”.

Wij willen er voor iedereen “het beste uithalen”.

SWZ is een moderne, toekomstgerichte organisatie met een heldere visie: zijn wie je bent, zelf keuzes maken
en op eigen kracht meedoen. Deze gedachten hebben we vertaald naar 4 kernwaarden. De bouwstenen van onze manier van werken en handelen:

Respectvol
Ieder mens is uniek. We waarderen de ander om wie hij is.

Verantwoordelijk
We houden elkaar aan afspraken en doen wat we beloven.

Slagvaardig
We nemen initiatief en werken doelgericht.

Vraaggericht
We achterhalen de vraag achter de zorgvraag.”


[kopje] “SWZ: ook zichtbaar onderscheidend [dankzij de huisstijl]

SWZ wil onderscheidend zijn én blijven.

Simpel en helder, gewoon door elke dag uit te dragen waar wij voor staan én waar wij voor gaan.
Een nieuwe huisstijl die goed herkenbaar is, helpt ons onze boodschap over te brengen.”
(http://www.swzzorg.nl/FilesPage/5001603/Meerjarenvisie_SWZ.p...


Alternatieve oplossingen:

Waar [naam hotelketen] voor gaat en staat
Waar wij voor gaan en staan


Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 15




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search