Trait de Jupiter

Dutch translation: Schuine haaklas

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:Trait de Jupiter
Dutch translation:Schuine haaklas
Entered by: Scripto Sensu

10:05 Nov 28, 2014
French to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Manufacturing / Menuiserie - schrijnwerk
French term or phrase: Trait de Jupiter
L'assemblage à trait de Jupiter désigne un assemblage qui lie deux morceaux de bois de même section afin d'en faire un plus long. C'est un assemblage en bois de bout, bien plus utilisé en charpente qu'en menuiserie, mais finalement plus du tout usité de nos jours.

On dit que l'appellation "trait de Jupiter" proviendrait du fait que la forme généralement retenue de cet assemblage rappelle la forme de l'éclair tenu dans la main de Jupiter lui-même.
Scripto Sensu
Belgium
Schuine haaklas
Explanation:
Op basis van afbeeldingen die ik in Google vind voor "trait de jupiter", lijkt het mij te gaan om "schuine haaklas" (zie p. 80 van het referentiemateriaal)
Selected response from:

Bernard Plomteux
Belgium
Grading comment
Merci beaucoup Bernard pour cette aide précieuse.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1Schuine haaklas
Bernard Plomteux
4 -1schuine liplas
Frank van 't Hoog


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Schuine haaklas


Explanation:
Op basis van afbeeldingen die ik in Google vind voor "trait de jupiter", lijkt het mij te gaan om "schuine haaklas" (zie p. 80 van het referentiemateriaal)


    Reference: http://ffc.constructiv.be/~/media/Files/Shared/FVB/Hout/NL/H...
Bernard Plomteux
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Merci beaucoup Bernard pour cette aide précieuse.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Pascale van Kempen-Herlant: haaklas verbinding, zie http://assinkhout.nl/detail/haaklas/
4 mins

38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
schuine liplas


Explanation:
Wanneer je de afbeeldingen vergelijkt, kom je op schuine liplas. Hierbij worden de twee lengtes overigens wel aan een constructie bevestigd. Dit is één van de technieken om twee lengtes hout te verbinden.



    Reference: http://klus-info.nl/klussen/materialen/lengte-verbindingen-m...
Frank van 't Hoog
France
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Bernard Plomteux: De schuine liplas is glad, de haaklas "haakt" in elkaar. "Trait de jupiter" lijkt mij eerder een haaklas dan een liplas (zie p. 78 van de verwijzing in mijn antwoord voor de schuine liplas)
24 mins




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search