office

Dutch translation: dienkeuken

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:office
Dutch translation:dienkeuken
Entered by: Carolien de Visser

20:10 Dec 4, 2008
French to Dutch translations [PRO]
Architecture / indeling kasteel
French term or phrase: office
La cuisine conserve les dalles de pierre d’origine : leur déclivité permet d’évacuer les eaux. La cheminée au profond foyer date du XVIe siècle. L’évier est un élément du XVIIIe siècle. Maurice Fenaille a fait percer le mur de *l’office* pour y insérer un passe-plat.
Is dit een bijkeuken, voorraadkamer of iets anders? (Op het plattegrondje ligt de keuken naast de trap/gang en een grote zaal)
Carolien de Visser
France
dienkeuken
Explanation:
Als je in de Robert kijkt lijkt het toch iets anders te zijn: Pièce ordinairement attenante à la cuisine où se prépare le service de la table. Dat lijkt meer op opdienkeuken/dienkeuken



--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2008-12-05 09:07:32 GMT)
--------------------------------------------------

Aan het einde van de 18de eeuw wordt het gewoonte om in een aparte eetkamer
te eten. Op de Menkemaborg kun je dat nog goed zien. De eetkamer is vlak bij
de keuken. Dat is handig. Vanuit een apart vertrek in de eetkamer wordt het
eten door het bedienend personeel opgediend. Dit kamertje heet ook wel de
dienkeuken. Er bevinden zich allerlei kleine kastjes en schappen voor het servies.
Selected response from:

Bram Poldervaart
Grading comment
Bedankt, het gaat volgens mij inderdaad meer om een ruimte van waaruit gerechten opgediend worden.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4bijkeuken
Christoph Verplancke
4 +1dienkeuken
Bram Poldervaart


Discussion entries: 3





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
bijkeuken


Explanation:
Zegt Van Dale. De passe-plat lijkt ook in die richting te wijzen.

Christoph Verplancke
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tea Fledderus
33 mins

agree  ilse van haneghem: Ja, duidelijk
2 hrs

agree  jozef-jan markey (X): ok !
11 hrs

agree  elisabethvonck
13 hrs

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
dienkeuken


Explanation:
Als je in de Robert kijkt lijkt het toch iets anders te zijn: Pièce ordinairement attenante à la cuisine où se prépare le service de la table. Dat lijkt meer op opdienkeuken/dienkeuken



--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2008-12-05 09:07:32 GMT)
--------------------------------------------------

Aan het einde van de 18de eeuw wordt het gewoonte om in een aparte eetkamer
te eten. Op de Menkemaborg kun je dat nog goed zien. De eetkamer is vlak bij
de keuken. Dat is handig. Vanuit een apart vertrek in de eetkamer wordt het
eten door het bedienend personeel opgediend. Dit kamertje heet ook wel de
dienkeuken. Er bevinden zich allerlei kleine kastjes en schappen voor het servies.

Example sentence(s):
  • Aan het einde van de 18de eeuw wordt het gewoonte om in een aparte eetkamer

    Reference: http://www.ivak.dds.nl/borgen/78/lessen/LES%20LEVEN%20OP%20E...
Bram Poldervaart
Works in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt, het gaat volgens mij inderdaad meer om een ruimte van waaruit gerechten opgediend worden.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: De bijkeuken is voor het grove werk. Vanuit de dienkeuken, ik vond ook nog aanrechtkamer, wordt geserveerd. Dit is de enige logische plek voor een doorgeefluik.
2 days 2 hrs
  -> klopt, heb ik ook gezien!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search