remplissage

Dutch translation: archeologische bodemlaag

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
French term or phrase:remplissage
Dutch translation:archeologische bodemlaag
Entered by: Carolien de Visser

18:55 Sep 15, 2009
French to Dutch translations [PRO]
Science - Archaeology
French term or phrase: remplissage
En 1873, François Daleau découvre cet abri sous roche situé à trois cents mètres de la grotte de Pair-non-Pair, dans le même massif calcaire.
La stratigraphie indique, *sur 75 cm de remplissage*, des industries lithique et osseuse très importantes. Les niveaux archéologiques sont attribués au Magdalénien moyen et supérieur. La grotte des Fées est propriété de l’État.
Ik begrijp niet goed wat er hier met remplissage bedoeld wordt
Carolien de Visser
France
archeologische bodemlaag
Explanation:
uit de tekst maak ik op dat er op 75 cm diepte in de archeologische bodemlaag het een en ander is gevonden.
zie webref
Selected response from:

Wouter Jongejan
France
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1archeologische bodemlaag
Wouter Jongejan
4vullaag
Bram Poldervaart
3een laag met een dikte van...
jozef-jan markey (X)


  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
archeologische bodemlaag


Explanation:
uit de tekst maak ik op dat er op 75 cm diepte in de archeologische bodemlaag het een en ander is gevonden.
zie webref


    Reference: http://easy.dans.knaw.nl/dms?command=AIP_info&aipId=twips.da...
Wouter Jongejan
France
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  avantix: helemaal mee eens
3 hrs

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
een laag met een dikte van...


Explanation:
Belangrijk is wat er voor staat : la stratigraphie , met andere woorden de laagvorming, de diverse lagen waaruit de ondergrond is samengesteld. Naar mijn mening bedoelt men een laag met een dikte van 75 cm zonder evenwel aan te duiden op welke diepte deze laag zich bevindt.

jozef-jan markey (X)
France
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Wouter Jongejan: klopt, maar verandert de vertaling niet: er is iets gevonden op 75 cm diepte in de archeologisch bodemlaag; die laag kan best 2 meter onder het oppervlak liggen
1 hr

1 day 11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vullaag


Explanation:
term die in de archeologie wordt gebruikt voor natuurlijke of door de mens uitgevoerde opvulling


    Reference: http://bestanden.klinkhydrobiologie.nl/96%20Vondstzone%208.p...
Bram Poldervaart
Works in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search