application proxies and packet filtering gateways

Swedish translation: proxyserver

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:application proxy
Swedish translation:proxyserver

07:38 Dec 6, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / IT - network security
English term or phrase: application proxies and packet filtering gateways
Två vanliga typer av brandväggar:
proxyservrar och avskärmningsroutrar?
tauvon
Sweden
proxyservrar och paketfiltrerande routrar
Explanation:
paket filtering gateway = paketfiltrerande router

"Krav på en paketfiltrerande router
¨Tillräckligt bra prestanda
¨Dedikerad router eller “vanlig dator”
¨Enkelt att specificera filtreringsregler
¨Tillåta regler baserade på vilken header
eller vilket metapaketkriterium som helst
¨Regler skall utvärderas i den ordning de specificerats"

"Paketfiltrerande router
En brandvägg av den här typen använder en router och en uppsättning regler för vilka paket som ska släppas igenom och vilka som ska stoppas. Reglerna baseras på avsändarens adress, mottagardatorns adress och tjänst. All denna information ligger i filhuvudet till varje inkommande paket. Den här typen av brandvägg ger relativt låg säkerhet, men till låg kostnad och med minimala problem. Det finns olika typer av verktyg (menyer) som låter teknikern konfigurera reglerna för filtreringen.

En paketfiltrerande router kan även kallas Packet-filtering Gateway eller Network-Level Firewall."


"APPLICATION GATEWAYS
En brandvägg av denna typ använder serverprogram, som kallas proxies, som körs på brandväggen. Dessa proxies tar emot en utifrån kommande begäran, undersöker den och vidarebefordrar en godkänd begäran till en intern host (internetansluten dator) som kan ge den efterfrågade tjänsten.

En brandvägg av typen Application Gateway kallas även Proxyserver eller Application-Level Firewall.

Man skulle kunna säga att en filtrerande router bara kollar uppkopplingen, medan en application gateway kollar vad uppkopplingen används till."
http://www.mc.hik.se/~kr22af/it/brandvaggstyper.htm

Hoppas att det hjälper.

Ref. Egen erfarenhet och nedan

Selected response from:

CCW
Grading comment
Tack!!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1proxyservrar och paketfiltrerande routrar
CCW
4Proxyservrar och screening routrar
Mats Wikberg


  

Answers


58 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Proxyservrar och screening routrar


Explanation:
Proxyserver kallas också applikationsgateway


    Reference: http://www.mds.mdh.se/f%C3%B6reningar/small/firewall/pktfilt...
Mats Wikberg
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 165

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
proxyservrar och paketfiltrerande routrar


Explanation:
paket filtering gateway = paketfiltrerande router

"Krav på en paketfiltrerande router
¨Tillräckligt bra prestanda
¨Dedikerad router eller “vanlig dator”
¨Enkelt att specificera filtreringsregler
¨Tillåta regler baserade på vilken header
eller vilket metapaketkriterium som helst
¨Regler skall utvärderas i den ordning de specificerats"

"Paketfiltrerande router
En brandvägg av den här typen använder en router och en uppsättning regler för vilka paket som ska släppas igenom och vilka som ska stoppas. Reglerna baseras på avsändarens adress, mottagardatorns adress och tjänst. All denna information ligger i filhuvudet till varje inkommande paket. Den här typen av brandvägg ger relativt låg säkerhet, men till låg kostnad och med minimala problem. Det finns olika typer av verktyg (menyer) som låter teknikern konfigurera reglerna för filtreringen.

En paketfiltrerande router kan även kallas Packet-filtering Gateway eller Network-Level Firewall."


"APPLICATION GATEWAYS
En brandvägg av denna typ använder serverprogram, som kallas proxies, som körs på brandväggen. Dessa proxies tar emot en utifrån kommande begäran, undersöker den och vidarebefordrar en godkänd begäran till en intern host (internetansluten dator) som kan ge den efterfrågade tjänsten.

En brandvägg av typen Application Gateway kallas även Proxyserver eller Application-Level Firewall.

Man skulle kunna säga att en filtrerande router bara kollar uppkopplingen, medan en application gateway kollar vad uppkopplingen används till."
http://www.mc.hik.se/~kr22af/it/brandvaggstyper.htm

Hoppas att det hjälper.

Ref. Egen erfarenhet och nedan




    Reference: http://www.mc.hik.se/~kr22af/it/brandvaggstyper.htm
    Reference: http://www.cs.kau.se/~hansh/davc17/forelas/f13-s6.pdf
CCW
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 169
Grading comment
Tack!!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Johansson
45 mins
  -> tack




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search