retro-fitted

Swedish translation: uppgraderad

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:retro-fitted
Swedish translation:uppgraderad
Entered by: Sven Petersson

23:29 Feb 6, 2011
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mining & Minerals / Gems
English term or phrase: retro-fitted
xxxx® Discharge End
• Increase throughput
• Increase wear life
• Increase recycle loads
• Fully retro-fitted

Tack på förhand!
Jenny Hakanson
uppgraderad
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Stort tack för alla svaren! I det här fallet sa kunden att "uppgraderad" passade bäst.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Moderniserad
Andreas Majetic
5uppdaterad/förnyad/vitaliserad
Stefan A. M. Adamek
3eftermonterad
Åsa Campbell
3do not translate
lena helson
3 -1uppgraderad
Sven Petersson


Discussion entries: 1





  

Answers


51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
uppgraderad


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 23
Grading comment
Stort tack för alla svaren! I det här fallet sa kunden att "uppgraderad" passade bäst.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Stefan A. M. Adamek: Exempel: Jag uppgraderade bilens standardutrustning till ...... Försök att översätta detta exempel och använd retro-fit...
13 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
Moderniserad


Explanation:
Modernisering
Modernisering är ofta ett alternativ till en nyinvestering och ger maskin eller anläggning ett andra liv. Medan de mekaniska delarna hos äldre maskiner ofta är i gott skick kan man med hjälp av nu styr- och drivteknik höja anläggningens produktivitet på ett mycket kostnadseffektivt sätt.Siemens kan erbjuda allt från utbyte av enstaka delar till större åtaganden med kompletta renoveringar och utbyte av el och elektronik.

http://www.nwe.siemens.com/sweden/internet/se/produkter/indu...

Andreas Majetic
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 32

14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
uppdaterad/förnyad/vitaliserad


Explanation:
Alternativ som jag känner mig helt säker på passar perfekt.

Tänk ''uppgraderingsbar''

Stefan A. M. Adamek
United States
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish

18 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
do not translate


Explanation:
Retrofit: to modify equipment (in airplanes, automobiles, a factory, etc.) that is already in service using parts developed or made available after the time of original manufacture.
or
to install, fit, or adapt (a device or system) for use with something older: to retrofit solar heating to a poorly insulated house.
I dont think there is a trem for this in swedish.


    Reference: http://dictionary.reference.com/browse/retrofit?fromRef=true...
lena helson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish

1 day 14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
eftermonterad


Explanation:
Lena har helt rätt i sin förklaring, det handlar ju om en produkt som kan eftermonteras till befintlig utrustning och som (antar jag) är bättre eller har en annan funktion än vad som fanns tillgängligt när utrustningen byggdes.

Lena har också rätt i att det engelska uttrycket ofta används i Sverige men jag har även sett att uttrycken "eftermonterad" och "eftermontering" används.

Åsa Campbell
Australia
Native speaker of: Native in SwedishSwedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search