Tuning out tinnitus

Swedish translation: glöm bort din tinnitus

07:50 Apr 6, 2016
English to Swedish translations [PRO]
Medical - Medical (general)
English term or phrase: Tuning out tinnitus
Det är rubriken i en reklambroschyr för en hörapparat som också lindrar tinnitus. Lite kreativitet kan behövas, så kom gärna med förslag!
Anders Köhler
Spain
Swedish translation:glöm bort din tinnitus
Explanation:
Om man kan dämpa sin tinnitus med hjälp av den där apparaten kanske nivån blir så pass låg att man inte tänker på den längre.
Selected response from:

larserik
Sweden
Grading comment
Tack alla för alla fina förslag! Det blev det här jag valde, men även andra alternativ hade kunnat fungera.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1Tona ner din tinnitus
Karin Lindqvist
2slår dövörat till för din tinnitus, med dövöra för tinnitus
Paula Nilsson
2tänk på annat än tinnitus
Anna Varricchio
2glöm bort din tinnitus
larserik
2 -1stäng av din tinnitus
Agneta Pallinder
1sluta lyssna på din tinnitus
Cecilia Richter Ekholm


  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
tuning out tinnitus
sluta lyssna på din tinnitus


Explanation:
Jag gör ett försök för skojs skull, "slå dövörat till" är väl inte riktigt lämpligt här;-), men "sluta lyssna" kan ju vara lite dubbeltydigt, "sluta lyssna" och "sluta bry sig".

Cecilia Richter Ekholm
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 46

43 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
tuning out tinnitus
stäng av din tinnitus


Explanation:
I kreativitetens anda!

Agneta Pallinder
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 36

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  larserik: "Stäng av" är väl att påstå mer än källtexten? "Dämpa" stämmer bättre. Hälsn från en tinnitusbegåvad
1 hr
  -> det har du rätt i

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
tuning out tinnitus
glöm bort din tinnitus


Explanation:
Om man kan dämpa sin tinnitus med hjälp av den där apparaten kanske nivån blir så pass låg att man inte tänker på den längre.

larserik
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 18
Grading comment
Tack alla för alla fina förslag! Det blev det här jag valde, men även andra alternativ hade kunnat fungera.

6 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
tuning out tinnitus
tänk på annat än tinnitus


Explanation:
:)

Anna Varricchio
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 43

22 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
tuning out tinnitus
slår dövörat till för din tinnitus, med dövöra för tinnitus


Explanation:
Norstedts: amer. tune out "avskärma sig från, slå dövörat till för (the children tuned out their mother´s commands).
Så kanske kan det även fungera med: avskärmar dig från din tinnitus.
Eller: med dövöra för tinnitus.

Paula Nilsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 43

1 day 14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
tuning out tinnitus
Tona ner din tinnitus


Explanation:
Just another idea :)

Karin Lindqvist
Australia
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 6

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anita Hedman: Det låter bra!
14 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search