substantial capacity

Swedish translation: gedigen kaffeautomat

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:coffemaker with substantial capacity
Swedish translation:gedigen kaffeautomat
Entered by: Luca Vaccari

22:49 May 17, 2017
English to Swedish translations [PRO]
Marketing - Marketing / Market Research / coffee
English term or phrase: substantial capacity
Though carers, nurses and doctors grab a quick espresso in between jobs, clients and visitors require substantial capacity.
aventura22
Sweden
gedigen automat
Explanation:
är det fråga om en kaffeautomat som har gedigen kapacitet?
Selected response from:

Luca Vaccari
Italy
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4stor kapacitet (=att framställa stora mängder kaffe i olika varianter och på kort tid)
Erzsébet Czopyk
3gedigen automat
Luca Vaccari


  

Answers


9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gedigen automat


Explanation:
är det fråga om en kaffeautomat som har gedigen kapacitet?

Luca Vaccari
Italy
Specializes in field
Native speaker of: Native in ItalianItalian, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 255

1 day 4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stor kapacitet (=att framställa stora mängder kaffe i olika varianter och på kort tid)


Explanation:
http://www.dictionary.com/browse/substantial

Cremona XL Instant;Smidig och snabb kaffemaskin för frystorkat kaffe
www.selecta.se/vara-maskiner/kaffemaskiner/instant/Cremona-...
Instant kaffemaskin. Cremona XL Instant. Liten och smidig kaffemaskin med stor kapacitet. Cremona XL IN är ett perfekt val där det krävs hög kapacitet från en ...

Så väljer ni rätt kaffemaskin till företaget | Expertvalet
www.expertvalet.se/blogg/2015/04/kaffemaskin-foeretag
- Innan ni införskaffar en kaffemaskin till företaget bör ni se till att ni har ... att betala för en kaffelösning som är mer omfattande än vad ert företag kräver. ... Maskinerna med stor kapacitet och stort utbud av drycker, kan vara stora ...

What is meant under capacity (it is not only the amount of coffee) - "Eftersom de större kaffemaskinerna har kapacitet att framställa stora mängder kaffe i olika varianter och på kort tid innebär de ett tidseffektivt sätt att framställa kaffe."

Here is a good article for you:

Kaffebryggare eller kaffemaskin till din arbetsplats?

Mindre och konventionella kaffebryggare har under de senaste åren bytts ut mot storskaliga kaffemaskiner på företag runt om i landet. Eftersom de större kaffemaskinerna har kapacitet att framställa stora mängder kaffe i olika varianter och på kort tid innebär de ett tidseffektivt sätt att framställa kaffe. Då de vanligtvis enbart kräver en enkel knapptryckning för att producera en kopp kaffe, förutom en del underhåll med hänsyn till påfyllning av kaffebönor och så vidare, medför de även en enkelhet i bryggningsprocessen. ...
Medan en kaffebryggare eller kaffekokare innebär ett småskaligt sätt att brygga kaffe på, innebär en kaffemaskin eller kaffeautomat vanligtvis en storskalig metod för detta.

http://www.expertvalet.se/blogg/2014/09/aer-den-baesta-kaffe...

I am a coffee addict :)

--------------------------------------------------
Note added at 1 day4 hrs (2017-05-19 02:57:37 GMT)
--------------------------------------------------

substantial here means large, huge, strong capacity, even "massive"

Erzsébet Czopyk
Hungary
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 13




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search