policies

Swedish translation: politiska riktlinjer

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:policies
Swedish translation:politiska riktlinjer
Entered by: Thomas Johansson

02:23 Sep 19, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Government / Politics / EU
English term or phrase: policies
Jag håller på att arbeta med en text om EU-politik inom sysselsättning, utbildning och s.k. livslång vägledning.

Ordet "policy" förekommer ganska ofta och i olika sammansättningar (se t.ex. nedan) och jag söker ett enhetligt sätt att behandla det, d.v.s med samma svenska grundord så långt det går.

Jag har så här långt försökt att använda "policy" = "politik", exempelvis enligt följande:
[] policy issue - politikfråga
[] policy step - politiksteg
[] policy sector - politiksektor
etc.

I enlighet med dettas skulle pluralformen, "policies," bli "politiker" på svenska. Problemet med den översättningen är att man på svenska tenderar att läsa "politiker" i yrkesbetydelsen (d.v.s. i betydelsen av en utövare av politisk verksamhet) snarare än som plural av "politik".

----------------

Här är ett exempel från källtexten där översättningen av "policies" gärna bör stämma med översättningen av de andra policy-uttryck som används i sammanhanget:

The section is divided into four sub-section:
policy issues (Section 4.2); questions that policies need to address (Section 4.3); a possible progressive continuum of policy steps (Section 4.4); and implications for six policy sectors.

----------------

Här är ett par exempel från källtexten där "policies" = "principer" ev. kan fungera något så när om jag inte hittar något bättre:

...national, regional and local lifelong guidance policies and practices...

...to review their guidance policies, services or programmes within a lifelong guidance context.

...in the Council Resolution (Education/Youth) of May 2004 on strengthening policies, systems and practices for lifelong guidance in Europe.
Thomas Johansson
Peru
riktlinjer
Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2012-09-19 10:21:34 GMT)
--------------------------------------------------

Addendum:

Google is your friend!

riktlinjer 6260000 Swedish Google hits
policyer 94700 Swedish Google hits
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1riktlinjer
Sven Petersson
4policyer
Kristina Thorne
4 -1politik/politiska
Maria Melin (X)


Discussion entries: 2





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
policyer


Explanation:
Om du kan skilja mellan (övergripande) politik (som fiske- eller energipolitiken) och policy (om mobbning, om livslångt lärande) kunde du eventuellt tala om policyer här.

Kristina Thorne
France
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 30

29 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
riktlinjer


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 7 hrs (2012-09-19 10:21:34 GMT)
--------------------------------------------------

Addendum:

Google is your friend!

riktlinjer 6260000 Swedish Google hits
policyer 94700 Swedish Google hits

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  IAnita: Om man skall kalla alla 'policies' för 'riktlinjer', hur skall man då översätta 'guidance policies' och 'guidance context'? Ett enda ord täcker nog inte alla betydelserna, som Thomas själv säger.
11 hrs
  -> guidance policies => icke tvingande riktlinjer

agree  annaswenglish: ang. IAnitas kommentar så har hon rätt, kanske i vissa sammanhang kan även ordet 'policy' lånas direkt från engelskan. "Det finns en policy som gör att..."
12 days
  -> Thank you very much!

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
politik/politiska


Explanation:
I resolutionen översätts policy med politik och policy issues med politiska frågor.


    Reference: http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/resolution20...
    Reference: http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/resolution20...
Maria Melin (X)
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  annaswenglish: politik är att diskutera etc, här ska en generell linje accepteras oavsett ideologisk bakgrund
12 days
  -> Fast i dokumentet som texten handlar om (dvs. resolutionen) översätts policy just med politik.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search