PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

"debt buyers"

Swedish translation: köpare av statsobligationer

08:31 Jul 6, 2010
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Government / Politics
English term or phrase: "debt buyers"
Förekommer i en EU-debatt. Någon som kan förklara vad som menas med "debt buyers" i denna mening:
"... European financial institutions must be strengthened to overcome growth funding barriers generated by deficit and debt buyers of national budgets."

Handlar det om utestående fordringar i de nationella budgetarna?
Susanne Hallander
Sweden
Swedish translation:köpare av statsobligationer
Explanation:
Det behövs mer sammanhang.

Men en "debt buyer" är någon som finansierar företag eller länder genom att köpa värdepapper de emitterar.

Här låter det som att finansmarknadsaktörer köper statsobligationer snarare än företagsobligationer, så att företagen (och banker etc.) får svårt att finansiera sig. Om banker får svårt att själva låna pengar, hindras tillväxten eftersom företagen i sin tur inte får krediter hos bankerna.

Det handlar absolut inte om factoring, som är ett helt ointressant fenomen i statsbudgetsammanhang.

--------------------------------------------------
Note added at 7 Stunden (2010-07-06 16:30:00 GMT)
--------------------------------------------------

"Debt" kan givetvis vara annat än statsobligationer också.

--------------------------------------------------
Note added at 8 Stunden (2010-07-06 16:37:51 GMT)
--------------------------------------------------

Utan mer sammanhang än så här skulle jag skriva något i stil med:

"Vi behöver stärka de finansiella institutionerna i Europa för att förebygga att det uppstår tillväxthinder på grund av budgetunderskotten och därför att finansmarknadens aktörer inriktar sig på statspapper."
Selected response from:

Joakim Braun
Sweden
Grading comment
Fick detta svar från en bankekonom på SEB:"Debt buyers är i det här sammanhanget de som köper statsobligationer. Kan här översättas med kreditgivare eller fordringsägare, ev de som investerat i statsobligationer.
Den sakliga innebörden (om än ej ordagrant) av meningen är: Europeiska finansiella institutioner måste stärkas för att klara de stigande lånekostnader som härrör från att kreditgivarna oroar sig över statsskuldsproblem i flera stater."

Tack för era svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4köpare av statspapper
Joakim Braun
5 -2indrivningsbyrå
Angelica Kjellström
2köpare av statsobligationer
Joakim Braun


  

Answers


38 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
indrivningsbyrå


Explanation:
Företag, ibland kallat indrivningsbyrå, eller en privat juridisk indrivningsbyrå, som köper upp förfallna eller nedskrivna skulder från en borgenär till en bråkdel av skuldens nominella värde. Indrivningsbyrån kan därefter på egen hand inkassera, använda sig av en annan inkassobyrås tjänster, ompaketera och återförsälja delar av den köpta portföljen eller någon annan kombination av dessa alternativ.

I Sverige är det en indrivningsbyrå/indrivningsfirma som sköter denna uppgift.

--------------------------------------------------
Note added at 2 timmar (2010-07-06 10:31:48 GMT)
--------------------------------------------------

Ja, så betraktar jag det hela.

Example sentence(s):
  • I 10 § 3 mom. indrivningslagen finns bestämmelser om överlåtelse av konsumentfordringar till en indrivningsbyrå eller någon annan uppdragstagare för indrivning.

    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Debt_buyer
Angelica Kjellström
Sweden
Native speaker of: Swedish
Notes to answerer
Asker: Tack för ditt svar! Det handlar alltså om s.k. factoring? Jag kopplade ihop det mer med affärsvärlden än nationella budgetar.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Joakim Braun: Det handlar nästan säkert om att finansmarknadsaktörer köper statsobligationer snarare än företagsobligationer, så att företagen (och banker etc.) får svårt att finansiera sig.
7 hrs

disagree  Sven Petersson: As Joakim.
9 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
köpare av statsobligationer


Explanation:
Det behövs mer sammanhang.

Men en "debt buyer" är någon som finansierar företag eller länder genom att köpa värdepapper de emitterar.

Här låter det som att finansmarknadsaktörer köper statsobligationer snarare än företagsobligationer, så att företagen (och banker etc.) får svårt att finansiera sig. Om banker får svårt att själva låna pengar, hindras tillväxten eftersom företagen i sin tur inte får krediter hos bankerna.

Det handlar absolut inte om factoring, som är ett helt ointressant fenomen i statsbudgetsammanhang.

--------------------------------------------------
Note added at 7 Stunden (2010-07-06 16:30:00 GMT)
--------------------------------------------------

"Debt" kan givetvis vara annat än statsobligationer också.

--------------------------------------------------
Note added at 8 Stunden (2010-07-06 16:37:51 GMT)
--------------------------------------------------

Utan mer sammanhang än så här skulle jag skriva något i stil med:

"Vi behöver stärka de finansiella institutionerna i Europa för att förebygga att det uppstår tillväxthinder på grund av budgetunderskotten och därför att finansmarknadens aktörer inriktar sig på statspapper."

Joakim Braun
Sweden
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Fick detta svar från en bankekonom på SEB:"Debt buyers är i det här sammanhanget de som köper statsobligationer. Kan här översättas med kreditgivare eller fordringsägare, ev de som investerat i statsobligationer.
Den sakliga innebörden (om än ej ordagrant) av meningen är: Europeiska finansiella institutioner måste stärkas för att klara de stigande lånekostnader som härrör från att kreditgivarna oroar sig över statsskuldsproblem i flera stater."

Tack för era svar!

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
köpare av statspapper


Explanation:
Mer neutralt än "köpare av statsobligationer".

--------------------------------------------------
Note added at 8 Stunden (2010-07-06 16:45:43 GMT)
--------------------------------------------------

I just det här sammanhanget. En "debt buyer" kan ju köpa annat än statspapper också.

Joakim Braun
Sweden
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search