pilot

Swedish translation: skapa pilotprojekt

14:33 Sep 7, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Environment & Ecology
English term or phrase: pilot
The project is therefore setting up pilots in widely differing locations and studying the movement of different pollutants through the water system and into the water supply.
EKM
Sweden
Swedish translation:skapa pilotprojekt
Explanation:
Jag undrar om de inte avser pilotprojekt "Projektet skapar därför pilotprojekt"... Jag har sett liknande formuleringar tidigare. T.ex.

"....cities are therefore receiving funding to pilot these new ideas on behalf of the..."
Selected response from:

PMPtranslations
Grading comment
Ojojoj, det här var svårt. Jag tycker faktiskt att både Reinos "mätstation" och Linns "pilotförsök" är bra - men texten är för ogenomskinlig för att jag ska chansa, så det får faktiskt bli PMP:s alternativ. Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2givare, mätstation
Reino Havbrandt (X)
4 +1skapa pilotprojekt
PMPtranslations
4pilotförsök
Linn Arvidsson (X)
4försöksyta
Mats Wikberg
4övervakare / rapportörer
Hans-Bertil Karlsson (X)


Discussion entries: 1





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
övervakare / rapportörer


Explanation:
Ungefär som SMHI:s väderobservatörer

Hans-Bertil Karlsson (X)
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
givare, mätstation


Explanation:
kanske, om det nu inte är personer: I så fall observatörer.

Reino Havbrandt (X)
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: mätstation
3 hrs

agree  Mijo Schyllert: mätstationer
8 hrs

36 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
försöksyta


Explanation:
Projektet anlägger därför försöksytor..
alt. provytor



    Reference: http://www.vanern.s.se/PDF/rapp15-vegetation.pdf
Mats Wikberg
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
skapa pilotprojekt


Explanation:
Jag undrar om de inte avser pilotprojekt "Projektet skapar därför pilotprojekt"... Jag har sett liknande formuleringar tidigare. T.ex.

"....cities are therefore receiving funding to pilot these new ideas on behalf of the..."

PMPtranslations
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ojojoj, det här var svårt. Jag tycker faktiskt att både Reinos "mätstation" och Linns "pilotförsök" är bra - men texten är för ogenomskinlig för att jag ska chansa, så det får faktiskt bli PMP:s alternativ. Tack så mycket!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Gustavsson: eller hellre "startar pilotprojekt", mer idiomatiskt så
19 mins
  -> Tack, sant "startar pilotprojekt" är bättre.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pilotförsök


Explanation:
Inom ett större projekt kan du sätta upp ett antal pilotförsök, inom samma eller inom olika områden beroende på hur projektet, som dels ger intressanta svar var för sig men som verkligen kommer till sin rätt när alla resultat sammanställs för att svara på en större fråga.

Linn Arvidsson (X)
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search