Student fraternity

Swedish translation: studentkår alt. studentnation

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Student fraternity
Swedish translation:studentkår alt. studentnation
Entered by: Daniel Dahlberg

18:25 Aug 22, 2012
English to Swedish translations [PRO]
Education / Pedagogy / College life - fraternity
English term or phrase: Student fraternity
Amerikanska "studentorganisationer" på college - fraternities och sororities alltså - har jag haft problem med många gånger. "Studentförening" tycker jag inte riktigt fungerar, för det är ju inte vilka föreningar som helst. Har någon ett bra översättningsförslag som förmedlar lite mer vad fraternity och sorority egentligen innebär, och då helst i ett ord?

Tack på förhand!
Daniel Dahlberg
studentkår alt. studentnation
Explanation:
Studentkår finns nog på alla högskolor, nationer finns bara i Uppsala och Lund.
Motsvarar fraternity/sorority men är ändå ganska olika verksamheter
Selected response from:

Tania McConaghy
Sweden
Grading comment
Tack för snabbt och bra svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4stundentbrödraskap/manlig studentförening
aventura22
4studentordenssällskap (manligt)
Sven Petersson
3 +1studentförening (manlig)
Annikki Kallay
3studentkår alt. studentnation
Tania McConaghy


Discussion entries: 1





  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
student fraternity
studentkår alt. studentnation


Explanation:
Studentkår finns nog på alla högskolor, nationer finns bara i Uppsala och Lund.
Motsvarar fraternity/sorority men är ändå ganska olika verksamheter


    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Studentnation
    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Studentk%C3%A5r
Tania McConaghy
Sweden
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 7
Grading comment
Tack för snabbt och bra svar!
Notes to answerer
Asker: Tack för snabbt och bra svar.


40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
student fraternity
studentförening (manlig)


Explanation:
Enligt Ord.se (Nordstedts) on line. Sorority=kvinnlig dito.

Annikki Kallay
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Madeleine Bergström
39 mins
  -> Tack så mycket!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
student fraternity
studentordenssällskap (manligt)


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 52

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
student fraternity
stundentbrödraskap/manlig studentförening


Explanation:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fraternity

aventura22
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search